Second Life siger Whooosh! Stadigvæk

charles-h-duell

Kommentar:

Whooooosh! Siger man, når noget går totalt hen over hovedet på nogen.

I 1899 fremsagde Charles H. Duell (billed), daværende præsidet i det Amerikanske Patent- og Varemærke kontor, sin berømte påstand : "Everything that can be invented, has been invented".
Ifølge ham kunne Patent- og Varemærke kontoret lige så godt kunne lukke og slukke.
Alt var opfundet, og patenteret, så der var ikke mere brug for kontoret.

Whooooosh! Siger det, hen over hovedet på den danske medie branche!

Hvad skal man med det?

Hvorfor skulle man sende en mand på månen, når der nu er bedre på jorden.
Hvad skal man bruge world wide web til? Det er alligevel kun nørder der bruger det. Desuden kan man kun finde porno.
Havde det ikke været for rumforskningen, havde mange af de ting vi tager for givet i dag, slet ikke været opfundet.
Og WWW? tja, behøver jeg at sige mere!?

Det nye fremmede

Den danske medie branche står uforstående over for det "nye" fænomen der kaldes virtuelle verdener, og ved ikke hvilket ben de skal stå på.
Usikkert rækker de tunge, og taler nedladen om det her fænomen, de ikke forstår.
Men samtidigt sælger en artikel, om virtuelle verdener godt, specielt hvis man omskriver misbrug af en online konto, til mord. Pixels og bytes kan genskabes fra back up.

Endnu en
Senest i rækken af de halvhjertede forsøg på at lave en grundig artikel, er selveste videnskab.dk.

I deres redaktionelle program kan man læse

  • "Videnskab.dk vil bruge de muligheder som netmediet giver, blandt andet gennem satsning på egne multimediepræsentationer og multimedieindslag i artikler"

Jeg mindes ikke at have set videnskab.dk bruge netmediet Second Life, den pt. eneste virtuelle verden der ligger tættest op af den virkelige. Måske det er min dårlige research?

  • "Videnskab.dk skal gennem god og kritisk videnskabsjournalistik præsentere ny, aktuel, vigtig og/eller interessant dansk og international forskning"

Hvordan tæller man?

"Over 10 millioner brugere havde klikket sig ind i Lindlabs eksperiment, men efterhånden begyndte tomheden at indfinde sig".

Second Life Online rekord 2 nov 200808Lige nu kan jeg se der er lidt over 61.000 online, i Second Life. Der har (endnu) ikke været millioner online samtidigt, som ikke er det samme som registrerede brugere.

Den kendte blogger Wagner James Au, "New world notes", rapporterede den 3. November 2008, 73.703 samtidige online brugere, som det ses på billedet til højre.
Tomhed er åbenbart også relativt?

Hvad er tids zoner?

"Jeg bliver født for anden gang i Second Life denne mandag d. 20. oktober 2008 kl. 11.32. ..... Jeg bemærker, at der kun er omkring 15.000 i Second Life på dette tidspunkt".

11:30 dansk tid er ca. 1.30 Second Life Tid (SLT) Søndag nat. De fleste Danskere er på arbejde, og resten af de udenlandske Second Life brugere, skal snart det samme.Og da Second Life døgnrytmen er forskudt ca. 9 timer "bagud", så er antallet af online bruger det også.

Begynder problemer

google_soegning_sit_down_640x380"Det eneste, jeg får øje på, er nogle æggeformede plastiklignende stole, som jeg ikke kan finde ud af at sidde i (måske fordi jeg ikke ved, hvordan man sætter en avatar ned)".

En simpel søgning på internettet (som vist på billedet) ville have henvist til en mængde vejledninger, tips og video tutorials, om hvordan man bruger Second Life.
Da Second Life er lavet af et Engelsk sproget firma og brugerfladen, lidt endnu, er på engelsk, så prøver jeg en simpel søgning på google: second life sit down, og får følgende resultat:

Æbler og bananer

"Phylis Johnson siger: Når først lydsiden i Second Life for alvor bliver gennemarbejdet, så det ikke kun er loops (lyd der i Second Life bliver gentaget efter ti sekunder og derfor bliver hakkende), der kører igen og igen, så bliver Secondlife uimodståelig".

Havde journalisten spurgt ind til denne begrænsning, havde det været mere klart, hvad der er tale omnemlig to forskellige ting.
Second Life har en begrænsning på lydfiler brugeren uploader, ind i den virtuelle verden, på 10 sekunder. Noget pladeselskaber og musik kunstnere sikkert værdsætter.

Der ud over har man muligheden for at streame både lyd og film, ind i Second Life, som kan ses, og høres i fuld længde. Den virtuelle TV station SLCN.TV er et eksempel på det.

Pli

"Jeg følger hendes høje, tynde Barbie-lignende avatar og kan ikke undgå at bemærke, at hun har valgt en avatar, der vitterlig er hendes diametrale modsætning".

Den lader vi stå et øjeblik!

Frokosten kom i vejen?

"Hvorfor bliver I ved med at holde liv i de tomme bygninger, når der ingen studerende er - spørger jeg Jørn Wennerstrøm, der er IT-konsulent på Syddansk Universitet".

Jeg er ikke bekendt med Syddansk Universitets tider og arbejdsgange, og hvornår Second Life bruges der.

Måske de bare sidder og spise frokost, på en Mandag kl. ca. 11:30?

Copyright © 2008 - 2018 Mirror World.
Alle rettigheder reserveret.
Nyheder om virtuelle verdener, virtual worlds og second life. Virtual reality og Sansar.
Siden er uafhængig og er ikke tilsluttet et firma eller organisation.