Trends i 2009 der berører Second Life

krystalkugle-100x127Indrømmet, jeg er en kylling. Men det kræver jo som bekendt et mandfolk, at turde indrømme man er en tøsedreng Wink

Gud og hver M/K, inklusive Nekroer, Furries, Tinies og mange andre, har skrevet sider op og ned, med forudsigelser for 2009.
Jeg har af beskedenhed holdt igen, i en illusion om at man skal have et specielt hardcore krystalkugle-kørekort, eller ditto diplom, for at udtale sig.

Men så faldt jeg over en kendt analytikers "jeg-træder-lige-vande-indtil-jeg-har noget-med-kød-på"-artikel, der simpelthen bare var en liste over en masse andre bloggers forudsigelser.

At en lønnet professionel analytiker, kunne slippe af sted med det, gav mig mod til at springe ud i det:
se på de trends der er på vej, og dem der allerede er en realitet.

Med måneders intens overvågning af virtuelle verdener, kan  jeg vel ramme lige så godt/dårlig som alle andre.
Så i al beskedenhed mine bud, i ingen bestemt rækkefølge:

1: Second Life vil fortsætte med at vokse
a: Specielt uden for USA, da 60 % af brugerne allerede kommer fra andre lande.
SL er desuden en af de få virtuelle verdener, der virkeligt tilbyder en fri 3D oplevelse, som mange af de nyopstartede niche verdener ikke kan tilbyde, nemlig at brugerne laver indholdet.
De (mig bekendt) første engelssprogede kinesiske artikler om Second Life har lige ramt internettet.

2: Danskerene kommer, men ikke i store mængder
a: Der vil fortsat kommer danskere ind i Second Life. Men Danmark er "hæmmet" af GAL's (se pkt. b) og små geografiske afstande, i modsætning til feks. Australien hvor virtuelle verdener er mere udbredt.

b: Desuden er GAL's (Get a life'erne) meget højtrøstede i det danske mediebilled. Deres "få dig et liv" kommentar får ofte lov til at stå ubesvarede hen på internettet, simpelthen fordi brugerne af virtuelle verdener hellere vil bruge deres tid fornuftigt, end at spilde den på at forsvare.
For udenforstående kommer den manglende modreaktion derfor til at fremstå, som om det er utrendy at bruge virtuelle verdener
(Fortsæt endlig med at bruge tiden fornuftigt, i stedet for at prøve at overbevise GAL's!).
Denne trend fortsætter uændret.

c: For nye, eller erfarene, brugere vil de danske steder fortsat se tomme ud, fordi danskerne samler sig på bestemte steder, på bestemte tidspunkter, som man som ny ikke kender.

d: Men der er også lys. Nogle hårdtarbejdende danskere har allerede oversat SL programmet til Dansk. Det vil trække nogle til.

e: Jeg forudser at de førende danske sim ejere måske laver en brancheforening, der også vil profilere sig uden for Second Life. Formentligt enda kigge på nordiske samarbejdspartnere.

3: Second Life taber brugere til OpenSim grids
a: Ikke i alarmerende men, rettere, meget små mængder. Ligesom Open-source alternativerne Linux, Open Office eller Ubuntu, ikke har væltet Microsoft produkterne af pinden.
Desuden har en uprofessionel håndtering af en verserende sag (Legend City Online), allerede knækket tilliden til nye opstartede virtuelle verdener (en artikel værd i sig selv, som måske kommer senere, når jeg er færdig med at krumme tæer. Hvis artiklen ikke kommer, så er det fordi den i virkeligheden var viral marketing).

b: Nogle universiteter vil forsøge sig med OpenSim internt, men vil stadig bruge Second Life som kontaktpunkt til omverdenen uden for universitetet (jeg snød, den er allerede i hus).

c: OpenSim's vil fortsætte med at være forbeholdt nørderne, uden den store mainstream tilslutning.

4: Mange nyopstartede virtuelle verdener vil forsvinde
a: Alle større legetøjs mærker vil have en virtuel verden i år.

b: Mange af de nystartede virtuelle niche verdener vil, bla. pga. af den globale krise, få trukket den økonomiske støtte og hurtigt forsvinde.

c: I den anledning vil nyhedsmedierne igen afskrive virtuelle verdener, og lige tilføje ordene "Second Life" for at sælge nyheden.

5: Uddannelsessteder vil forsat strømme komme ind
a: Ikke rigtigt en forudsigelse, for det sker allerede. Enkelte universiteter tilbyder allerede uddannelser der kun kan tages i Second Life. Der holdes allerede inworld møder universiteterne imellem.

b: Men flere vil komme til, ikke mindst for at gøre sig nogle erfaringer om brug af virtuelle verdener i forbindelse med uddannelse, træning og virtuelle møder, i forhold til traditionelle måder, som feks. traditionel e-learning eller videokonferencer.

c: Vi vil høre om flere forskningprojekter i og omkring virtuelle verdener.

6: Machinima (virtuelle) film vil få mainstream opmærksomhed
a: Flere laver machinima. Virtuelle verdener har gjort det muligt for almindelige mennesker, at lave film med stort set intet budget, vha. mulighederne et 3D univers tilbyder. Ofte fuldt på højde med, og nogle gange bedre end hvad man ser, på animerede film på feks. børne TV.

b: Mindst en filmfestival vil nævne machinima i år.

7: Virtuel kunst vil få, begrænset, opmærksomhed
a: Ikke ligefrem et gæt, da en dansk kunstener har fået en pose penge til at arrangere debat om emnet.
Lidt røre giver det nok inden for den danske del af kunstverdenen, men derudover høre vi nok ikke meget.
For at få eksponering ud over de danske grænser, skal der lidt flere penge til.

8: Salget af virtuelle vare vil boome
a: Livet i en virtuel verden ligner den virkelige. Det man ikke selv kan lave, køber man sig til.
Konkurrencen mellem content creatorene vil bliver hårdere. Ikke kun pga. der kommer nye brugere der vil prøve at tjene lidt, men også fordi konkurrencen, på pris og kvalitet, i stigende grad kommer fra Kina og Japan.
Godt for køberne, dårligt for content creatorene.

9: Virtuel sex, cyber-sex og VOIP sex vil fortsat boome
a: Lige som denne hjemmeside ligger på et internet fuld af sex relatede sites, og de frække blade står under 2 meter fra børne-bladende henne på tanken eller kiosken, så findes der selvfølgelig virtuel sex.
Som i den virkelige verden foregår der køb og salg af sexrelaterede ydelser, både via tekstchat eller vha. voice, der kan samenlignes med telefonsex (VOIP sex), der ofte akkompagneres af nogle avatare i intime stillinger.
En pudsig ting her er at hvor det i flere lande er forbudt at købe sex, så er det i de samme lande ikke forbudt at købe virtuel sex.

Inden du som sexhungrende mand, kvajer dig med at kaster dig over den første feminine avatar du møder inworld, så kan det være en mand der gemmer sig bag de sexede kvindelige pixelkurver! (brug ctrl-f og søg på dine præferencer).

Til dem der ikke er gamle nok, eller har glemt det, så var det sexindustrien der hjalp til med at drive internettet til masserne i sin tid.
Intet nyt under solen, folk kan li' sex, også den virtuelle slags.

10: Flere IRL (fra det virkelige liv) firmaer vender tilbage
a: Det forgår angiveligt allerede i al stilhed, som blev dækket i firmaer lygter ikke fra Second Life. Med den fortsatte vækst inden for virtuelle verdener, så vil flere se fordelen i (igen) at være repræsenteret, på en aller anden måde i en virtuel verden. Denne gang dog uden den store PR opmærksomhed, bla. af strategiske grunde eller konkurrencemæssig grunde.
Og der er muligheder, for dem der har forstået hvordan, feks Swedish Institute.

11: Danske nyhedsmedier vil fokusere på andre virtuelle skandaler end sex
a: Sex og utroskab er prøvet, endda flere gange, så mon ikke der kommer noget om trademarks, eller om Content creators der stjæler fra hinanden.

b: En tilfældig virtuel verden laver et grimt fejltrin, og nyheden sælges med ordene "Second Life", selv om de to verdener slet ikke ligner hinanden eller har samme målgruppe.

c: Ok, jeg har ikke læst en nyhed i de danske medier, om virtuel dyresex, endnu, så den er åben. Dyresex i den virkelige verden er forøvrigt lovligt i dagens Danmark. Undecided
Kommer der alligevel en nyhed om sex eller utroskab i Second Life, så vil en hurtig søgning på internettet nemt kunne vise ting, som er foregået i den virkelige verden, der nemt overgår den virtuelle.

d: Vi mangler forøvrigt at se desperate danske nyhedsmedier kaste sig over ageplay og gender play, som er lige så gamle nyheder som mennesket selv.
Det bliver spændende at se hvem der dumper i.

e: Der kommer artikler om virtuel mode og der vil blive vist billed-eksempler af modemagasiner der dækker virtuel mode.

f: Der kommer artikler om tegneserier lavet vha. af Second Life og der vil blive vist billed-eksempler af disse tegneseriemagasiner.

g: Nyhedsmedierne vil bringe "researched" artikler, med et snert af "de er underlige de der brugere af virtuelle vendener", skrevet af journalister der lige slutter af med

h: at de "foretrækker/har nok i det virkelige liv/et liv". For at få Second Life ordene (dem der sælger) på deres nyhedsside, og vise at de skam "følger med".

i: For ekstra bonus vil journalisten lige gøre opmærksom på at vedkommende ikke selv har besøgt den virtuelle verden.

12: De traditionelle medier vil fortsat tabe
a: Fjernsyn og aviser vil fortsat presses på kunder og reklamesalg, som tendensen har været i et godt stykke tid.
Sociale netværk, virtuelle verdener og internettet har som bekendt skylden.

13: GAL's (Get a life'erne) vil fortsætte med at sige
a: "Få dig dog et liv", menes de smider virtuelle snebolde, kramz og 1 US$ virtuelle gaver efter deres, mere eller mindre virtuelle Facebook venner, der selvfølgelige skal gøre opmærksom på hvad farven er på toiletpapiret i dag. Eller lige skal prøve den gamle flame de genfandt, på selvsamme side, samtidigt med de grinder guld i World of warcraft, eller finder nye partnere på dating siderne.

b: Brugerne af virtuelle verdener vil forsat ignorere GAL's (bliv endelig ved med det).
Ok! indrømmet, punkt 13a var for nem!

14: Second Life er her også om et år
a: Det er svært at forestille sig at de faste brugere af Second Life vil søge andre alternativer. Mange har allerede knyttet venskaber, investeret tid, forskning, research eller penge, der ikke let overføres til de få alternativer der tilbyder en lignende virtuel verden. 60 % af brugerne kommer uden for USA, og Kina ser ud til være på vej til at rykke.
Der er udtrykt ønske fra visse kredse, om at få servere i Tyskland og Australien, men intet konkret om dette fra Linden Lab, på nuværende tidspunkt.

b: Folk vil sikkert snuse til de andre, men hurtigt vende tilbage.

Hey, det gjorde slet ikke ondt, det tog bare en pokkers tid! Nu må vi se om jeg kan følge det hele op, om knapt et år.

Copyright © 2008 - 2018 Mirror World.
Alle rettigheder reserveret.
Nyheder om virtuelle verdener, virtual worlds og second life. Virtual reality og Sansar.
Siden er uafhængig og er ikke tilsluttet et firma eller organisation.