hvordan vi snakker om Second Life: For meget Kool-Aid?

speed_masterDem der har fulgt starten på min blog, ved den virkelige grund til at jeg kom i gang.
11 Juli 2008 sendte Danmarks Radio (DR) en udsendelse, hvor de dødsdømte Second Life (SL),  for at sælge nyheden om at  Google Lively åbnede. I indslaget blev der blev vist begravelse med præst, kirkeklokker og det hele, hvor man begravede SL.
Jeg sad og undrede mig over hvordan et nationalt nyhedsmedie kunne sælge Google's lancering af Lively, med en så forkert overskrift. En overskrift der formentligt har medvirket til at formindske Dansk deltagelse i virtuelle verdener, hvor andre lande, feks. Sverige (Swedish Institute) eller USA (Diplomacy 2.0) går den anden vej.
Ud over nogle få tiltag uden for SL, så var modreaktionen fra aktive SL brugere stort set ikke eksisterende, forstået på den måde, at de fleste reaktioner kom inworld, og ikke på internettet, hvor de kunne havde gjort større indtryk.
Hovedrystende gik jeg i gang med at dokumenterer aktiviterne, og bragte alle de nyheder jeg kunne slippe af sted med (desværre har døgnet kun 24 timer), som modvægt til GAL's (get a life'erne) kommentare og mediernes ensidige artikler om "Second Life er død", uden samtidigt at have researched Hvor mange virtuelle verdener findes der?.
Jeg var godt klar over at der var stof nok til at fylde en hjemmeside, men slet ikke forberedt på mængden.

Kool-Aid
At have drukket "the Kool-Aid" kan betyde at have en stærk tro på en bestemt filosofi eller mission og helhjertet eller blindt tro på dens fordele.
Da jeg igår deltog i Virtual Worlds arrangement på Roskilde universitet, snakkede Doctor Asp og jeg kort om min hjemmeside. Jeg nævnte at jeg nu prøvede på at få mirror world til at fremstå mindre fanboy agtig, og han spurgte "er det lykkedes?",  hvortil jeg grinte og svarede nej. Desværre nåede jeg ikke at tilføje, at det er svært at skrive anderledes, når der foregår så mange spændende ting i virtuelle verdener.
Derfor var det pudsigt sammentræf, at jeg i dag faldt over artiklen "How We Talk About Second Life: Are We Drinking the Kool-Aid?".

I artiklen stiller Joe Essid spørgsmålet "Does Utopianism Drive Away the Mainstream?", og fortæller sine erfaringer og iagttagelser, omkring "SL Kool-aid".

Under mine samtaler med andre deltagere på RUC, blev det nævnt at SL er svær at komme i gang med for nye brugere, og at brugerfladen er svær.

Hvornår en ting svær at bruge, eller komme igang med?
Selv om man ikke helt kan sammenligne målgrupperne, så har brugerfladen ikke hindret World of warcraft (WOW) at nå millioner brugere, af begge køn. Prøv at sammenligne brugerfladerne mellem SL og WOW.
Selvfølgelig er plads til forbedringer i SL's brugerflade, men børn har stort set ingen problemer med at finde rundt i menuer på en skærm, uanset program eller spil.
Mange kan skrive en tekst i deres tekstbehandlings program, men størstedelen bruger kun en brøkdel af de funktioner som feks. Microsoft Word tilbyder. Jeg har førsøgt at finde artiklen, hvor det opgøres til at de fleste bruger under 5% af Words samlede funktioner. Hvor mange dem bruger du selv? Betyder det at Word er svær eller let at komme igang med?

Personligt tog det mig kun kort tid at komme i gang med Facebook (FB), men ca. en måned at finde helt ud af alle funktionerne, og hvilken indstillinger der var optimale til mit brug. Når jeg i dag skal have fat i visse indstillinger, synes jeg stadig de er totalt ulogisk placeret. Men generelt synes folk at FB er nem at bruge. For mig var FB og SL lige "svære", eller "lette" om man vil, at komme igang med.

Hvorfor jeg lige blander FB ind i sammenligningen? Fordi jeg jævnlig at stødt på argumentet at FB er fremtiden, i modsætning til virtuelle verdener. Hvis man sammenligner hvem der på nuværende tidspunkt tjener penge, på hvor mange bruger samt antal timer folk bruger i virtuelle verdener kontra en webside, så viser der sig et helt andet billede.

Mig? drukket for meget Kool-aid?
Om Mirror world er en fanatisk dækning af Second Life, vil jeg lade op til andre at bedømme. Siderne er ment som modvægt til de danske mediers ofte ensidige dækning, og manglefulde research, af virtuelle verdener.
Jeg tror på virtuelle verdener, under en eller anden form, er fremtiden. At jeg så lige er Second Life brugere betyder i mine øjne mindre.

Virtuelle verdener er et oplagt marked for et land med hjerneresourcer kontra naturresourcer.
Jeg håber at Danmark snart får fingeren ud og kommer i gang, inden vi taber det.

Som en ven sagde inworld, så længe vi er i SL, så er den den verden vi snakker om.
Underforstået, om SL fortsætter er ikke relevant. Hvilken virtuel verden vi så mødes i, er.

Copyright © 2008 - 2018 Mirror World.
Alle rettigheder reserveret.
Nyheder om virtuelle verdener, virtual worlds og second life. Virtual reality og Sansar.
Siden er uafhængig og er ikke tilsluttet et firma eller organisation.