Hvad er Lag og hvordan kan jeg undgå lag

Artikelindeks

rockcliffe-sle-4-nov-09Alle hader Second Life lag
Lag kan drive os vanvid, når vores klient program, kaldet viewer, belastes så meget, at inworld mødet, eller festen, forvandles til et lysbilledshow.
Lag frustrerer os, når vi ikke kan bevæge sig inworld, eller begynder at flytte os, og ikke kan stoppe. Lag keder os, når vi er nødt til at vente i flere minutter bare for at se, hvad der er lige foran os.
Vi forsøger at finde måder til at reducere Lag. Vi starter med at bande over vores grafikkort, sculpties, scripts, Huds, eller som oftest, Linden Lab.
"Lag lag lag ... det (indsæt en stribe bandeord her) lag!".

Alle har en mening
Der er mange meninger om hvordan man kan minimere Second life lag. Og mange myter om hvordan man kan optimerer sin komputer. Nogle af disse er direkte forkerte eller nogle gange skadelige.
Feks. myten om scripts lag'er eller brug af optimerings programmer, til at gøre din PC hurtigere.
Oftest får Linden Lab skylden, men de fleste lag-problemer opstår faktisk på brugerens egen komputer.

Her får du Second life lag facts, på Dansk!

Bemærk: Artiklen opdateres løbende.
Selv om Linden Lab jævnligt opdatere deres servere, og Second Life program (Viewer), så er det er ikke særligt tit, at det er nødvendigt at opdaterer indholdet i denne artikel.
Mangler der noget, opdager du fejl eller har du et tip som andre kan have glæde af, så giv det gerne på Mirror World kontaktsiden.

kmoonLag is love
De fleste brugere oplever det på et eller andet tidspunkt. Man kan ikke bevæge sin avatar, eller den bevæger sig i usynligt kviksand. Man klikker på noget inworld, men svaret kommer langt senere, eller måske aldrig. Man kan deltage i et arrangement, og stadig ikke se alle teksture, eller avatare, efter længere tid.

Lag opleves oftest, hvor der er mange avatare samlet på et sted. Men kan også opleves på steder hvor der ikke er andre.
For brugeren kan det være en frustrerende oplevelse. En ordentlig ejer af et inworld sted er forberedt. Har optimeret sit sted så selv lavere ydende komputere kan være med, og har forlængst indset at "lag is love".

Den største lag synder
Oftest får Linden Lab/Second life skylden, men de fleste lag-problemer opstår faktisk på brugerens egen komputer.
Da ikke 2 komputere er ens, skal lag problemer minimeres forskelligt, fra komputer til komputer.
Derfor er lag er desværre ikke noget simpelt emne.


Hvad er lag egenligt?
Lag en mærkbar forsinkelse mellem brugerens handlinger og det der sker på skærmen. Det kan være man klikker på noget, og svaret, eller reaktionen kommer med en mærkbar forsinkelse. Men lag kan også opleves ved at Second life programmet "fryser", eller animationer ikke opleves flydende.

3 former for lag
Men hvad mange ikke klar over, er, at vi bruger udtrykket "lag" til at beskrive tre, meget forskellige, typer af "lag". Hver især har de deres egne årsager, og viser sig på forskellig vis.
De tre former for lag er :

  • Client Lag
  • Transfer Lag
  • Server Lag

Client lag
Klient lag er lag der påvirker vieweren (Second life programmet) du har kørende på din komputer.
Jo mere klient lag du oplever jo færre billeder per sekund (Frames per second = FPS) vil du opleve. Ideelt er at have en FPS på ca 24, hvor bevægelser begynder at ser overbevisende ud. Har man højere FPS kan selv små bevægelser (animationer) se mere overbevisende ud.
Med 1 – 2 FPS bliver det stort set umuligt at gøre noget som helst, eller styre sin avatar.
Klient lag påvirker kun den enkelte bruger, og denne brugers viewer, og ikke de andre.
Derfor kan man selv gøre noget ved dette.

Server lag
er lag der påvirker en server der direkte, eller indirekte, køre Second Life.
Det kan være serveren der køre den region du besøger, serveren der behandler dine ”Assets”, dvs. din Inventory, serveren der håndtere chat eller serveren der håndtere inworld (penge) transaktioner, ved feks. Køb og salg.
Kun Linden Lab har kontrol over serverne, og (internet-) forbindelserne i mellem dem, så der kan man som bruger ikke gøre noget.
Heldigvis har Linden Lab døgnbemanding til at holde øje, og udbedre fejl og nedbrud, så hurtigt som muligt.

Transfer lag
Transport lag er lag der påvirker hvor hurtigt data kan hentes fra serverne til din komputer, samt data (når du feks. bevæger din avatar) der sendes fra din komputer til serverne.
Dette påvirker hvor hurtigt prims vises omkring dig, hvor hurtigt teksturen kan ses, hvor hurtigt man kan se den rigtige form på sculptet/mesh prim, og hvor flydende animationer ser ud.
Jo flere prim, teksturer, animationer og lyde der er på en sim, jo længere vil det tage, inden alle disse data er hentet af vieweren.
Sculptet prim teksture er ofte i Ukomprimeret format, har mere kompleks form end almindelige prim, og vil derfor vises til sidst.
Andre årsager til transfer lag, kan være at din internetudbyder har problemer, eller at din komputer er hårdt belastet, og ikke kan nå at modtage data (packet loss), som serverne så må sende igen. En forkert konfigureret firewall, eller en belastet internetforbindelse kunne også være årsagen.
Netværks problemer kan man som bruger, delvist gøre noget ved.

laptop_batteryTypisk tilfælde af lag oplevelse
En Lavere ydende laptop på en trådløs (WIFI) internet-forbindelse.
Det er hyggeligt at chatte med sine venner inworld, mens man sidder i sengen, eller toget. Men på en laptop, på WIFI, vil lag opleves meget værre, end på en stationær komputer til halvdelen af prisen, med en kabelforbindelse til internettet.




Din komputer
Second Life er et Client-Server System hvor din klient, der er kaldes Vieweren, er i kontakt med masse servere i Linden Lab's datacentere.
Vieweren er grafikintensiv, og bruger en masse båndbredde til at kommunikere med disse servere. Derfor skal din komputer være i stand til at køre Viewereren med minimale problemer, og bør derfor opfylde de anbefalede mindste systemkrav.
Se Second Life hardware krav.

Dit Grafikkort
Din skærm og grafikkort eller grafikchip er, hvad der tilsammen laver de billeder, du ser på skærmen. Grafikkort varierer meget i hastighed, og kvalitet.
De langsommste er såkaldt integreret grafikkort, som anvender en del af komputerens hukommelse til at udfører grafikberegninger. Disse findes typisk i (billigere) laptops.
Grafikkort, der har deres egen hukommelse, er meget hurtigere,. De findes typisk i stationære komputere.
Et low-end grafikkort en sikker måde at få en dårlig ydelse/oplevelse, når du logger ind i Second Life.


Grafik optimering
Second Life verdenen er både stor og i konstant forandring.
I et typisk 3D miljø, feks. skydespil (FPS: First person shooters) er det virtuelle miljø på forhånd fastlagt. Her har producenterne forlængst fundet på forskellige grafik-tricks, og teknikker, til at vise en 3D verden, så flydende som muligt.
Det virtuelle miljø i Second Life laves ikke af Linden Lab, men af brugerne. Ikke alle brugere ved hvordan de optimalt skaber virtuelle objekter.
Miljøet ændres hele tiden, feks. hvis man er flere om at bygge sammen. De meget hurtige algoritmer, der typisk anvendes i 3D spil, kan ikke benyttes her.
I stedet skal ændringerne, først registreres af Second life serverne, så sendes til Viewer'en, og derefter omdannes til 3D grafik.
Hver gang der sker en ændring inworld, sendes ændringen med det samme til alla andre brugere, i nærheden.
Dette betyder at du kan opleve et lavere antal billeder per sekund (FPS), end du opæever i feks. 3D skydespil.

Original artikel af MirrorWorld.dk



hardware-screen-backgroundGrafik indstillinger
Second Life Viewer'en prøver at tilpasse grafikindstillingerne til din komputer, når den (Vieweren) startes første gang.
Da der findes et hav af forskellige komputere, hardware og blandinger af disse, er disse indstillinger ikke altid optimale.
De optimale indstillinger for netop din komputer, sikkert ikke er de samme på en anden brugers.
Derfor er der ikke nogen enkel gylden opskrift på hvordan indstillingerne skal vælges.
Har man problemer, så er det kun at prøve sig frem.

  • Et low-end grafik kort en sikker måde at få en dårlig ydelse/oplevelse, når du logger ind i Second Life.
  • Draw distance er den STØRSTE synder til lag.
  • WIFI er dårligere en en kablet netværksforbindelse.

Prøv med laveste indstillinger først, og slå derefter indstillingerne til en for en, til Second Life køre optimalt.

Second life i lav opløsning
Hvis du har et grafikkort med lavere ydelse, vil følgende indstillinger øge hastigheden, på bekostning af kvaliteten. Hvis SL kører flydende, kan du indstille nogle af disse højere:

Under menuerne "Preferences | Graphics" eller "indtillinger | Grafik"

Klik på "Advanced" knappen for at få adgang til indstillingerne.

  • Kør Second Life i et vindue: At kører SL i et mindre vindue, kan hjælpe, på bekostning af at man ikke kan se så meget.
  • Draw distance: (Hvor langt væk man kan se) er den største faktor til lag. Hvis man fordobler "draw distance" forøges mængden af data der skal hentes og vises 4-8 gange. Ved at indstille denne lavere kan man opnå en stor forskel.

Draw distance: 32 meter

Draw distance: 32 meter

Draw distance: 512 m

Draw distance: 512 m
  • Shaders: Start med at fjerne alle afkrydsningerne, og sæt dem igen, fra oven og ned. Stop og gå et skridt tilbage, hvis du er utilfreds med hvor flydende grafikken kører.
  • Shadows: "None" = mere flydende. "Sun/moon + projectors" = mere realistisk. Prøv de forskellige indstillininger, og se hvad din PC kan klare.
  • Refections: "Minimal" = mere flydende. "Everything"= mere realistisk. Prøv de forskellige indstillininger, og se hvad din PC kan klare.
  • Avatar imposters: - (Under Avatar rendering) Bør være afkrydset (Viser avatare, i en vis afstand, i 2D). Hvis afkrydset, bestemmer "Max # of non-imposter avatars" hvor mange avatare der maximum vises i 3D.
  • Terrain Detail: -  "Low".
  • Max Particle Count: - Vælg minimum 256, aldrig 0 (begrænser antallet af partikler, feks. røg, støv, regn, sne eller fyrværkeri). Højre tal = mere realisme.
  • Mesh Detail: Flyt knapperne helt til venstre

Hardware (Options) - Åbner et nyt vindue med flere indstillinger:

  • Filtrering: - Slå fra
  • Antialiasing: - Slå fra
  • Aktiver VBO og FBO: - På
  • Texture Memory (MB): - Normalt sat til samme som hukommelsesstørrelsen på dit grafikkort.
  • Fog Distance:- Denne indstilling er kun aktiveret, når "Basic Shaders" indstillingen blev valgt.

Ovenstående er kun vejledende, og kan varierer afhængig af Viewer/Viewer-version, og din komputer.

Updateret 16. maj 2016: Farvede plastic avatare (JellyDolls )
Der er tilføjet en ny grafik-indstilling kaldet "Avatar Rendering Complexity".

Second life jelly doll indstilling
Second life jelly doll indstilling (mirrorworld.dk).

Nogle avatare er lette at vise for din komputer, andre belaster mere, og kan indvirke på din billedopdatering (FPS/Frames per second).
Hvis du oplever at din komputer har problemer med vise komplexe avatare, så kan du prøve indstille lavere. Du vil så få vist avtare, der overstiger din valgte værdi, som ensfarvede plastic avatare.

Second life jelly doll eksempel
Avatar Rendering Complexity / "jellyDoll" indstilling i aktion (mirrorworld.dk).

Hvis du vil have den længere tekniske forklaring, kan den fås på Why are all these people made of colored jelly?
Eller se videon Second Life - Avatar Complexity Limit Tutorial & Overview

Second Life i mindre vindue
I nogle tilfælde kan det betale sig at gøre Viewer vinduet mindre, ved at trække med musen i et af hjørnerne (eller vælge opløsning/skærm-størrelse under "advanced"/"advanceret" menuen, når man er logget ind). Det gør det selvfølgelig sværere at se hvad der sker.
Men kan være en nødløsning i visse situationer.




hardware-ksimCPU og RAM
Second Life Viewer'en bruger en masse af din komputerressourcer.
På et Microsoft Windows system, kan man ved taste Ctrl-Alt-Del åbne "Windows Task Manager" / "Jobliste", hvor Performance/Ydeevne fanebladet kan vise dig den aktuelle belastning af din CPU (Central Processing Unit).
Hvis du ser at belastningen konstant er tæt på 100%, er en mulighed at lukke alle andre programmer, du evt. måtte have kørende. En anden er at reducere grafik indstillingerne i Viewer'eren.

Second life Tredje parts Viewer (TPV)
En tredje løsning kan være at prøve en alternativ Viewer (tredje parts Viewer) med lavere systemkrav. Disse Viewer'e vedligeholdes ikke af Linden Lab, men af private personer, grupper (community) eller firmaer, der ikke har tilknytning til Linden Lab.

  • TPV's (feks. Firestorm) opateres senere end den officielle Linden lab viewer.
  • Linden lab yder ikke support på TPV'ere, der derfor bruges på eget ansvar.

Se liste over Second Life 3. parts Viewere.
Link update: Pga. Linden Lab's nye Third part viewer (TPV) policy anbefales deres nye TPV link:
Second Life Viewers and the Third-Party Viewer Directory
eller prøv dette link:
Second Life Viewers: 3. parts Viewere

RAM/Hukommelse
Komputere leveres i dag, med mindst 4-8 GB hukommelse (RAM). Så har du en ældre komputer med 1-2 GB RAM, så overvej om det ikke er på tide at inesterer i en ny. Eller undersøge om du kan få mere RAM, i din komputer.
Vieweren bruger flere hundrede Mega Bytes hukommelsen (RAM).
Når den virkelige fysiske RAM er opbrugt, vil komputeren ”swappe” data ud til harddisken.
Harddisken er flere tusinde gange langsommere end RAM, og "swapning" kan derfor påvirke din viewer.
Hvis din komputer har mindre en 1 Giga Byte RAM, så vil du aldrig opnå et fornuftigt resultat.

  • Jo mere RAM, jo bedre.
  • Luk andre programmer, inden du logger ind i Second life.


energyStrøm, I med stikket!
Foretrækker man at køre SL på bærbar komputer (laptop), og på batteri, kan man speede tingene op med dette tip.
Når man hiver strømstikket ud, og kun køre på batteri, så starter den bærbare komputers strømspare funktioner. Det nedsætter hastigheden, ikke mindst CPU og grafikkort.

  • Hvis man vil have fuld fart på laptop'en, skal strømstikket i.



Internetforbindelse
kpppSecond Life kræver konstant kommunikation med Linden Lab servere.
Datamængden er størst, når du først ankommer (Teleporterer) til et nyt sted, bevæger dig hurtigt rundt, eller er i et område, hvor masser af mennesker kommer og går.
Alle disse situationer kræver at at der sendes nye data til dig, så du kan se det hele.
Deler man internetforbindelsen med andre (fleere i samme husstand) kan man, i kortere eller længere perioder, komme under den anbefalede minimumshastighed, afhængig af hvad de andre bruger forbindelsen til.
En internetforbindelse på mindst 500 kilobit per sekund (kbps) er absolut minimumskrav for at køre Second Life.

WIFI/Trådløs internetforbindelse
WIFI er (endnu) ikke nævnt under Linden Lab's hardware anbefalinger. Det optimale er at bruge netværkskabel, hvis man kan.
Hvis du er på en trådløs internetforbindelse (WIFI) kan du ikke være sikker på at få konstant fornuftig hastighed. Når dine virtuelle omgivelser er downloadet, vil din båndbreddeforbrug stabilisere sig mellem 4 til 200 kilobit per sekund.

WIFI tip
Gør ikke som alle andre.

  • Bor du et sted hvor mange, feks. genboerne, også bruger WIFI, så check hvilke WIFI kanaler, de andre bruger.
  • Mange bruger den standard forudvalgte indstillede kanal, som WIFI udstyret var indstillet til fra leverandøren. som regel et af de lavere kanal numre.
  • Vælg den WIFI kanal der er mindst brugt, eller få dit WIFI enhed/accespoint til at finde kanalen automatisk.

WIFI kvalitet

  • WIFI produkter varierer i pris og kvalitet. Den billige WIFI enhed man købte for nogen tid siden, trænger måske til en udskiftning til en nyere model, med bedre sende/modtage-kvalitet.
  • Der kommer jævnligt nye, og bedre, WIFI standarder. Desværre skal man som regl investerer i en ny WIFI enhed, for at kunne benytte disse.
  • Har du en lidt ældre komputer, der ikke understøtter den nyeste WIFI standard, så kan en WIFI dongle måske være løsningen.

WIFI signalstyrke

  • Fabrikanterne af WIFI enheder opgiver ofte signalstyrken, eller sende-radius, efter line-of-sight måling.

Dvs. når antennen i WIFI enheden, og antennen i komputeren kan "se" hinanden direkte, uden hindringer.
Feks. kan loft eller vægge (specielt beton og stål), nedsætte kvaliteten af signalet.

  • Prøv at minimer forhindringer og blokereinger mellem WIFI enheden, og komputeren.
  • Du kan selv kan tjekke kvaliteten af dit WIFI signal, med software. Feks. med programmet "inSSIDer".

WIFI afstand
Styrken af WIFI signalet falder, jo længere der er mellem komputere og WIFI enheden.
Ofte er en WIFI enhed placeret i et hjørne at et hjem. Den bedste placering er i midten, eller centrum, af hjemmet.

  • Prøv at formindske afstanden mellem WIFI enheden, og komputeren.

Alle disse ting er med til at påvirke din trådløse internetforbindelse, og kan tilføje lag.



Båndbrede indstillingen i vieweren
"Maximum Bandwidth" indstillingen bestemmer hvor hurtigt din Viewer må modtage data.
Indstillingen findes under "Preferences | Setup"
- Paradoksalt nok kan et for højt valg skabe problemer.
Din komputer skal bearbejde data når de ankommer. Hvis den har for travlt, kan den ikke nå at behandle de datapakker der ankommer fra serveren, som derefter skal sendes igen (Packet loss). Dette vil gøre lag værre.
Sættes båndbredeindsllingen højere end 3000 kbps, så hentes data ikke hurtigere.
En kunstig grænse som er sat på servene, af Linden lab.

Statistics bar packet loss
Statistics bar packet loss

”Statistic Bar" (tryk Ctrl-shift-1 samtidigt)
Logget ind, kan man se "static bar", som viser pakketab som en procentdel. Hvis den er noget over 0%, meget af tiden, skal du prøve at sænke ”Maksimal Båndbredde” værdien for at reducere pakketab.
Hvis du har en hurtig internetforbindelse og har en komputer der kan håndtere det, kan du indstille maksimal båndbredde højere.

Bemærk:  Indstillingen styrer ikke Streaming lyd/video, den indbyggede internetbrowser og voice chat, da disse kontrolleres af nogle under-programmer der kører seperat, under vieweren.

Optimal indstilling for maksimum båndbrede.

  • En indstilling over 3000 kbps vil IKKE give nogen forbedring!

Hvad der er optimal indstilling, kommer an på hvordan du er forbundet til internettet. Bruger du WIFI, kan din oplevelse variere meget.
Sættes indstillingen for højt kan man opleve at streaming lyd, video og voice chat begynder at hakke, eller falde ud.
Som nævnt tidligere, styrer styrer indstillingen ikke hastigheden på Streaming lyd/video, den indbyggede browser og voice chat.
Sørg for at der ved valg af indstillingen er taget højde for at der også er plads på internetforbindelsen, til at modtage streaming lyd og video, samt voice chat, hvis du benytter dette.
Hvis du lytter til en 128 kilobit per sekund (kbps) lyd stream, feks. en koncert, så skal Båndbrede indstillingen indstilles til din maksimum båndbrede minus 128 kbps. Der skal også være plads til video streams og Voice chat.
Der skal også gøres plads til andre brugere, eller programmer, der skal bruge internet forbindelsen.

Tip

  • Et udgangspunkt for maximal båndbrede indstillingen, kunne være internetforbindelsens hastighed, minus 400-500 kbps, hvis man er alene om at bruge forbindelsen.
  • Husk at ændre indstillingen hvis du skifter mellem forskellige typer internetforbindelser, og hastigheder.

Test din forbindelse
Der findes websider hvor man kan checke hastigheden på sin internet forbindelse, feks. http://www.speedtest.net
Luk alle programmer, undtagen selvfølgelig din internet browser, og test et par gange, så du får en mere præcist måling.

Tip

  • Test også når andre bruger internetforbindelsen.



hdd_unmountHarddisken
Tjek fri harddisk plads.
Som fingerregel bør man have 20% ledig harddisk plads, eller minimum 3-4 gange mere, end den største fil.
Har du en fil på 4 Gigabyte (GB), bør du altså have mindst 12 GB ledig plads.
Dit styresystem, uanset hvilket du bruger, gør sit bedste for at skrive dine filer optimalt på harddisken. Jo mere fri harddiskplads, jo mere optimalt kan filerne gemmes, og derved også hentes hurtigere.
Er der meget lidt fri harddiskplads tilbage, begynder styresystemet at lede efter plads at skrive filerne på (fragmenterer filer), og det nedsætter ydelsen.

Defragmentering
Windows er noget nær det eneste styresystem hvor defragmentering anbefales.
Over tid, afhængig af brug, filer og filstørrelser, spredes filerne i små dele, som harddisken skal på jagt efter, og det tager tid.
En defragmentering kan hjælpe på den tid det tager at finde, og læse, filer fra harddisken.
Har man aldrig defragmenteret, kan den første gang tage ret lang tid. De efterfølgende gange går det hurtigere.
- Hvis din ledig harddisk plads er på under 20%, kan de fleste defragmenterings-programmer ikke defragmentere optimalt.
Komputer med SSD (Solid state drive) disk, skal IKKE defragmenteres!

Harddisk tip

  • En SSD disk skal ikke defragmenteres. Det er spild af tid, og kan forkorte levetiden på din SSD disk.
  • Brug ikke komputeren samtidigt med den defragmenterer.
  • Sluk skærmen, og lav noget andet, hvis defragmenteringen tager lang tid.
  • Man behøver normalt ikke defragmentere hver dag. En gang om ugen, eller måneden, er nok.
  • Hav mindst 20% ledig plads på din harddisk.


samba_unmountOptimerings programmer
Overalt på internettet kan man finde/købe optimerings programmer, der speeder din gamle sløve komputer op til overlys hastighed.
Mange af disse programmer gør det stik modsatte, og nogle gør faktisk mere skade en gavn. Feks. ved at installere endnu flere programmer, der kører i baggrunden, for at "optimere". Og så er ideen ligesom røget i vasken ikke?
RAM optimering? Dit styresystem klare selv dette (Swap fil). Netværks optimering, ditto.

Et (gammelt) eksempel: Jeg kendte en, der vedvarende insisterede på at bruge et "optimerigs program, til at optimere sin netværksforbindelse til 4 Mbit.
Personens set-up så groft tegnet sådan ud:
PC ---> 100Mbit kabel ---> Internetboks (ADSL modem) ---> 4Mbit ---> internettet
Den rigtige optimering er selvfølgelig 100 Mbit, da hastigheden mellem PC og internetboks, er 100 Mbit! Internetboks'en sørger for at tilpasse netværkstrafikken til 4 Mbit.
Personen valgte at "optimere" sin forbindelse til en forkert hastighed (96 Mbit forkert!).

  • Dit styresystem tilpasser/optimerer sig automatisk til den rigtige hastighed, uanset om du bruger (inter-)netkabel, eller WIFI.


Windows registrerings databasen
Oprydning/defragmentering af windows registrerings databasen giver så lidt, at det er spild af tid.
Ofte kan en komplet ny installation af styresystemet, gøre underværker i stedet.
Specielt hvis det er længe siden det blev installeret (husk back up først).

Folk der ønsker en nem og bekvem måde, at optimere deres PC på, er ofte nemme at lokke til at installerer et optimeringsprogram. Det har malware og virus producenter, forlængst fundet ud af.
Så pas på hvis du vælger den løsning!

Tip

  • Undlad at bruge optimeringsprogrammer!


Baggrunds programmer
Spørger man om råd til at gøre sin komputer hurtigere, vil man vil ofte få tip om at stoppe, eller deaktivere programmer der kører i baggrunden (baggrundsprocesser). Der kan skrives lange tekniske bøger om dette emne, og i virkeligheden giver de fleste tip så lidt ekstra ydelse, at det ikke er værd at gå i gang med.
Hvis du er nået dertil, er spørgsmålet snarer om det ikke er tid til, enten at geninstallerer dit styresystem fra bunden (husk back-up), eller simpelthen investere i en ny og hurtigere komputer.

Antivirus programmer
Kan være ressourcekrævende på en lidt ældre PC. På en lavtydende PC, kan man måske opnå en betragtelig forøgelse af komputer ydelsen, ved simpelthen at slå antivirus beskyttelsen fra. Det gøres selvfølgelig helt på eget ansvar!
Mener du at dit antivirus progam belaster alt for meget, så prøv at teste med antivirusprogrammet slået fra. Hvis din inworld oplevelse føles mere flydende, så ved du at antivirus programmet er synderen.
Husk at firewall skal være startet/aktiv samtidigt med at antivirus er deaktiveret, og husk at starte dit antivirus program igen (Husk: det er på eget ansvar).
Alternativt kan man skifte til et bedre antivirus produkt.

  • Tjek at du kun har ET antivirusprogram kørende. Nogle tror fejlagtigt at flere er bedre. Tværtimod.
  • Hvis det er muligt: Prøv at slå antivirus-skanning af Viewer cachen fra. Skanning af cachen kan have en stor effekt på belastning af din PC, og dermed viewer performance.
  • Antivirus programmet kører måske en fuld skanning af din PC, med et vist interval, der måske forstyrrer viewer performance. Sæt fuldskanning til et andet tidspunkt.

Firewall
Mange antivirus programmer, og styresystemer, har deres egen firewall.
Selv om de fleste af disse virker efter hensigten, kan en forkert konfigureret firewall nedsætte hastigheden, af feks. streams, eller påvirke voice chat.
Man får ikke dobbelt sikkerhed ved at have både antivirus firewall, og styresystemets egen firewall, kørende samtidigt.
Man belaster bare sin komputer mere, og får måske langsommere, og dårligere, internetforbindelse.

cacheCache størrelse i Vieweren
Det du ser i vieweren, gemmes midlertidigt på din harddisk. For at mindske at alt skal hentes ned over nettet, igen.
Dette omfatter teksturer, animationer, inventar liste, lyde og andre objekter.
En højere indstilling vil mindske belastningen af internetforbindelsen, da Viewer'en ikke skal hente filerne igen, men læser dem fra cachen i stedet.
Sæt cache til maksimum, med mindre du har meget lidt harddisk plads ledig (se tip!).
En større cache, kan koste lidt ekstra RAM forbrug.
Tip

  • Har du mindre plads på harddisken, end det maksimum man kan indstille Viewer cache til, så har du allerede en synder til dit lag problem. Ryd op på harddisken, og frigør plads!
  • Hav altid mindst 20% ledig plads på din harddisk.

Bemærk

  • Inventar listen blev nævnt. En oprydning i inventar listen kan speede hentning af listen lidt op, afhængig af om man har 1000, eller 200.000 ting.
  • En stor inventar liste, kan tage tid at hente, hvis cachen er tom, (men kun) når man logger ind første gang.

Streaming lyd, video, og voice chat
Alle disse forøger belastningen af internetforbindelsen, og komputeren.
Slå disse fra hvis du har en langsom internet forbindelse, eller har en komputer med lavere ydelse.
Husk streaming og voice/video ikke kontrolleres af ”maksimal båndbrede” indstillingen i vieweren, men hentes med stream'ens Kilobit.
Dvs. en 128 Kilobit lydstream optager 128 Kilobit af din båndbrede, uanset maximal båndbrede indstillingen.
Tip

  • Voice chat bruger et underprogram fra Vivox for at virke. Ved at slå voice chat fra kan man også få et lavere RAM/CPU-brug.

 


package_systemKlient lag
Disse ting forårsager lag i klienten, Viewer'en (Second life programmet).
Klient lag foregår lokalt hos den enkelt bruger, og ikke på serveren, dvs. den region man opholder sig i.

Avatare
er den primære årsag til lag.
Er der ingen avatare i en region, er der heller ingen lag.

Draw distance
Draw distance (Hvor langt væk man kan se) er den største faktor til klient lag.
Hvordan Draw distance påvirker den tid der går, før din viewer har hentet alle teksture, animationer, lyde og objekter, for derefter at vise dem, afhænger meget af din internetforbindelse, båndbrede og komputer.
Tip

  • En "draw distance" på 256 meter vil hente alle teksture på en hel sim.
  • Fordobles "draw distance" forøges mængden af data, der skal hentes og vises, 4-8 gange.
  • Ved at vælge en lavere indstilling, kan man opnå en stor forbedring.
  • Vælg din draw distance med omhu.


De lag'er vieweren: Prim, flexiprim, roterende objekter og partikler
Flexiprim, som gardiner eller flag, der vejre i vinden. Tøj med flexiprim, feks. Lange kjoler eller jakker.
Partikler, så som fyrværkeri og springvand, og ikke ikke mindst det forhadte ”bling” på smykker, ure, briller og sko.
Roterende objeker, udregnes og vises i den enkelte brugers Viewer. Afhængig af hvad det roterende objekt bruges til (Feks. karusel til avatare), kan det også belaste serveren.
En avatar der bærer mange prim, kan få lavt ydende grafikkort til at vise verdenen som et lysbilledshow.
Disse ting forårsager klient lag.
Tip

  • Sørg for at din egen avatar, bære så få prim som muligt.
  • Minimer brug af partikler, feks røg eller "bling", på din avatar.
  • Minimer brugen af animerede texturer, på din avatar.
  • Vælg en lav "particle count" indstilling. Sæt den aldrig til 0 (Nævnt tidligere).

Second life scripts forårsager ikke lag
Gentag efter mig...
Scripts har givet andledning til mange myter, så her er facts!
Script kører i specielt område på serveren, med lav prioritet. Jo hårdere en server er belastet, jo langsommere vil scripts køre, for til sidst at reagere meget langsomt.
Alle scripts i en region (sim), bliver udført i dette specielle område, inklusive dem en avatar bærer.
Er der feks. mange avatare samlet et sted, kan det derfor virke som om ens Viewer ikke reagere, når man klikker på scripted objekter (feks. prim eller HUD). Vieweren har skam sendt klikket, men da scripts er det sidste der bliver udført, så kan der gå en del tid, inden Vieweren får svar tilbage.
Scripts vil kun køre, hvis der ikke er andet at lave, dvs. når der er server processor-tid til at behandle scripts.
Tip

  • Hold dine egne aktive avatar scripts til et minimum.
  • Avtar scripts er feks. smykker, briller, hår eller tøj der kan ændres ved at klikke på disse, eller modtage chat kommandoer. HUD's (Head up display) er prim der vises på selve skærmen, så som radar, scannere og AO (animation overrider), der kan klikkes på, eller modtage chat kommandoer.
  • Alle disse er med til belaste script puljen på serveren, men altså ikke vieweren.
Flickr på en SLSM prim
Flickr på en SLSM prim

Second Life shared media (SLSM)
Man kan vise websider og webindhold på en Second life shared medie prim inworld. Det bruges ofte på Inworld TV, der kan vise film, som feks. Youtube videoer, man kan se sammen. Men scripts kan også bruges i en HUD (Heads up display), der bruges til valg af avatar animationer. Eller HUD's der bruges til kørsel, flyvning eller sejlads.

Bemærk: Kan du ikke se Flash indhold i Second life, så kan du følge vejledningen Hvordan får jeg Flash til at virke i Second Life

Disse SLSM prim åbner en internetbrowser, i vieweren. SLSM prim belaster ikke serveren, men vil sløve Vieweren, der skal starte den indbyggede (underprogram) webbrowser, for hver eneste SLSM prim en Viewer kommer i nærheden af.
Webindholdet på en SLSM prim, kan yderligere indirekte påvirker Viewer'en. Afhængigt af hvor meget der skal hentes af webbrowseren, samt hvilke underprogrammer (feks. flash, java og Quick time) der yderligere skal startes, for at vise indholdet.
Dette vil øge belastningen på komputeren, forøge RAM forbruget og bruge internet forbindelsen.
Tip

  • Hvis SLSM prim påvirker din inworld oplevelse, så kan den automatiske ”afspilning” af SLSM prim slås fra i indstillingerne.


raidServer lag
Disse ting forårsager server lag.
Alle på den pågældende server (Sim/Region) vil være berørt af dette.

  • Second Life serverene skal både holde styr på alt sker i et region.
  • Serverne holder styr på alle Avatranes positioner, hvilken retning og hvor hurtigt de bevæger sig, prim og tekstur-ændringer, fysik og kolisionsudregninger osv.
  • Alle disse oplysninger skal sendes til alle de brugere, der er i, eller kan se, regionen.
  • En region påvirkes altså ikke kun af dem der opholder sig i den, men også af alle andre, i feks. nabo regioner, der kan se den (der har vi "draw distance" igen).

Tip
Man kan altså nedsætte lag, ikke kun for sig selv, men også for andre, ved at vælge sin "draw distance" fornuftigt (så lavt som muligt, uden det går ud over oplevelsen).

Ting, der belaster serverne, omfatter f.eks.:

  • Der er mange fysiske (fysik-aktiveret) objekter i regionen
  • Flere brugere i, eller kan se, regionen, da den skal sende data til disse brugere
  • Masser af skiftende teksturer
  • Rez/de-rezz, og hyppige ændringer, af prim
  • Prim der ikke er "phantom" (kollision-udregninger ved sammenstød/berøring)
  • Mange scripts kører i regionen

Myldretid
Hvis serverne har meget at lave, vil de nedsætte hastigheden (simulator frame rate) på en region, for at kunne nå at behandle den kø af data, der skal sendes til alle brugerne.
Dette gøres bla. for ikke at miste data, som feks. pengetransaktioner, og andre vigtige informationer.

 

Sim FPS og Time dilation
Sim FPS og Time dilation

Sim FPS og Time dilation
Da Server lag kan have flere årsager, kan ”Statistics” vindue (Statistics bar) fortælle dig hvornår Lag skyldes en travl server. Statistics bar viser regional server information, og det centrale nøgletal er "Time dilatation." der løber fra 0 til 1.00.
1.00 er "real time" eller "hvert sekund inworld tid tager et virkeligt sekund" og 0 betyder "stoppet". Ideelt bør tallet holde sig over 0,98. Alt under 0,8 kan mærkes.
En time dilatation på 0,5 betyder, at 1 sekund inworld tager 2 real-time sekunder, hvor din avatar måske kan gå, men vil bevæge sig meget langsomt, som om den gik i usynligt kviksand.

Second life SIM fps
En server udregner en sim 45 gange i sekundet, kaldet Sim frames per second (Sim FPS). Derfor er tallet 45 det højeste Sim FPS kan være.
Lavere betyder at serveren er belastet, der derfor nedsætter hastigheden (kald det kunstig lag), for at kompenserer for den øgede datamængde.

Tip

  • Statistics bar ses ved at trykke Ctrl-shift-1 samtidigt.
  • "Time Dilation" skal optimalt være 1.00, men må gerne svinge lidt.
  • "Sim FPS" skal optimalt være 45, men må gerne svinge lidt.
  • Konstante lavere tal betyder hårdt belastet server.


kcmdfOcclusion
Ved at bygge ordentligt, kan man med brug af Occlusion, kunstigt nedsætte Viewerens "draw distance", ved at opsætte solide uigennemsigtige prim.
Feks. vil en stor prim (feks. en væg) foran små prim, skjule de små, så det er unødvendigt for vieweren at beregne disse. Det vil automatisk give brugeren en mere flydenden oplevelse.
Bruger man Alpha teksture (teksture man kan se igennem) i feks. Vinduer/gardiner, ophæves Occlusion, da vieweren kan se hvad der er bag (se igennem) primen med Alpha teksturen.

Væsentligt optimering af rezz tid
Som nævnt tidligere. Halveres "draw distance" indstillingen i Vieweren, hentes 4-8 gange færer data.
Benyt Occlusion, dine inworld gæster vil værdsætte at dit sted rezz'er (kan ses og bruges) hurtigere.
Tip

  • Overvej om lokaler kan opdeles. Feks. holdes på 64 meter, eller mindre
  • Blokere med solide objekter, feks. vægge.
  • Undgå brug af prim med Alpha teksture.

kolourpaintTexture.
Vælg teksture og deres størrelse med omhu.
Når man uploader teksturer til Second life, gemmes dise i JPEG2000 interlaced format. Et komprimeret format, som gør filstørrelsen mindre, og derfor hurtigere at sende over internettet. Ulempen er at kompresionen sker på bekostning af billedkvalitet.
Interlaced betyder at man først ser ser en grovskitse af teksturen, der derefter bliver tydligere for hver gentegning. Et trick som var meget udbredt på GIF billeder i de tidlige internetdage, hvor man havde meget langsommere internetforbindelse.
Sjældent noget man bemærker, for det tager normalt kun et splitsekund.

  • Selv om det koster lidt ekstra, kan det betale sig at uploade den samme tekstur, i flere forskellige størrelser.
  • Uanset størrelsen på den prim texturen sættes på, er textur filstørrelsen stadig den samme.
  • En 1024x1024 pixel tekstur, på en meget meget lille prim, er derfor et meget dårligt valg.
  • Hvis en prim overflade er mindre end 10x10m brug 512x512 pixel tekstur eller mindre!

Her er nogle tal der illustrere, hvorfor det er dårligt at bruge 1024x1024 teksturer på alt:

Pixels Fil størrelse
64 x 64: 16 KB
128 x 128: 65 KB
256 x 256: 262 KB
512 x 512: 1 MB
1024 x 1024: 4 MB

Mange store texturer vil "fylde" grafikkortet op, og kan blive en stor lag-faktor.

Nedenstående billede er taget inworld, i Second Life. Det viser 5 prim, på hver 0.5x0,5 meter, med samme textur i forskellig pixelstørrelse.
Den nederste række viser at 1024x1024 pixels texturen, sagtens kan udskiftes med et på 256x256 pixels. Uden synlig forskel.
En besparelse på 3.8 MB, eller ca 15 GANGE mindre!
 

Textur demo
Øverst: 64x64 og 128x128 pixels.
Nederst: 256x256, 512x512 og 1024x102 pixels.

Gang det op med de mange tusinde texture, det ofte vises på en gang inworld, så er det tydeligt at her er brugerne (eller dem der laver virtuelle objekter med texture på) ofte selv skyld i lag problemer

Avatar prim
På prim en avatar bærer, er der aldrig brug teksturer større end 512x512.
Medmindre du bruger en enkelt tekstur på en prim, der dækker hele avatarens torso eller underkrop.

Tip

  • Brug så små og få teksture som muligt.
  • Tekstur filstørrelsen er den samme, uanset størrelsen på prim'en den sættes på.
  • Upload teksturer i flere størrelse. Brug den størrelse der passer til formålet.
  • Genbrug den samme tekstur så meget du kan.
  • Læs mere under Occlusion.

Flyvende avatare
Flyvende avatare giver lag.
Dermed ikke ment at du skal forhindre avatare i at flyve, for det er en stor del af det at være inworld.

"panning camera" trick. Pil peger på min Avatar.

Vieweren viser brugerens avatar bagfra, kaldet viewerens kamera position.
Forhindes avatare i at flyve, benytter mange sig i stedet af "panning camera" tricket, hvor brugeren flytter med kameraet, væk fra sin avatar. Og så er man lag-mæssigt ligevidt. Altså det samme som hvis de fløj.
Byg dit sted så man ikke får lyst til at flyve. En flyvende avatar kan også bryde Occlusion effekten (nævnt tidligere) i sin viewer (lag i egen viewer). Flyvende avatare laver også mere server lag.
Tip

  • Mange amatørforretninger skilter på vægene, eller i loftet. Men læg mærke til til viewerens standard kamera vinkel. Det man ser mest af, er jorden eller gulvet, så hvor er det mest fornuftigt at skilte? På gulvet, eller i jord-højde selvfølgelig.


Scripts
Script, bør begrænses, eller antallet holdes så lavt som muligt.
Selvom script køres med lav prioritet, betyder det også at flere scripts, samlet, får alle scripts til at køre langsommere.
edu_mathematicsEn sim udregnes 45 gange i sekundet, dvs. en gang per. 22.222 milisekund. Et simpelt script som ”Hello, Avatar”, tager minimum 0.003 millisekunder (iflg. Flere kilder). Dvs. at 7500 (meget simple) scripts vil ”snuble” over hinanden, og stort set stoppe med at virke (køre meget langsomt).
Endda uden der behøver at være en eneste avatar på den sim.

Du kan selvfølgelig ikke styre hvad andre avatare bære af scripts, men du kan selv gøre noget for at få scripts til at køre mere flydende, og reagere hurtigere, i den pågældende region.
- Script sensore, listeners, konstant rezzing af prim eller script af prim der ændre sig hele tiden, scriptet prim animation, kan tilføje meget lag til en sim.
Tip

  • Samme funktion i et script kan opnås på flere måder. Sæt dig ind i script sproget, og vurder om det du ønsker scriptet skal gøre, kan opnås med en anden funktion, der belaster mindre.


Script tip

  • Floating tekst scripts, kan fjernes fra en prim, når teksten kan ses. (her kan nogle inworld steder spare hundredvis af scripts!)
  • Scripts der animerer teksture på en prim, kan fjernes, når animationen er sat i gang (afhængig af hvordan scriptet styrer animationen)
  • Partikel scripts kan fjernes fra prim, når partikelefekten kører (afhængig af hvordan scriptet styrer partiklerne)

Disse tip ”overlever” en tur til inventory (din avatar beholdning), og rezz (når man placere prim inworld) af prim igen. Husk at teste.

Prim
konstant rezz'ing/de-rezz'ing af prim, prim der ændre sig hele tiden, med en masse prim animation, eller fysiske prim, som projektiler, køretøjer eller hoppende bolde, kan tilføje meget lag til en sim.
Sculpted prims er mere komplexe, og er som regl de sidste der rezz'es (vises på skærmen).
Phantom prim
Prim er som standard solide objekter, som man kan støde ind i, men ikke gå igennem. Det balaster serveren der så skal lave kolisonsberegninger, så avataren ikke kan gå igennem prim'en, feks en væg eller et hegn.
Men tit er det slet ikke nødvendigt at prim er solide. Buske kunne være et eksempel, eller prim som en avatar bærer.

Tip
Sæt prim til ”phantom” hvor det er muligt. Det vil nedsætte belastningen af fysik og kollisions udregninger, på serveren.

Second Life shared media (SLSM)
Man kan vise webindhold på en prim, disse belaster ikke serveren, men vil sløve Vieweren, der skal starten en webbrowser, for hver eneste SLSM prim.
Tip

  • Webindholdet på en SLSM prim kan belaste en lavere ydende komputer.
  • Webindholdets samlet størrelse kan varierer fra få Kilobytes, til flere hundrede Mega Bytes.
  • Mål hvor mange data en SLSM prim tilføjer til stedet.
  • Begræns antallet af SLSM prim

 


iconthemesLag is Love
Som man kan se, er lag er desværre ikke et simpelt emne.
De fleste lag problemer forårsages af brugerens egen komputer.
Eller, værer, dem der har bygget det sted man besøger, uden at optimere eller bygge fornuftigt.
Udover at lag opfattes meget individuelt fra person til person, så er der mange faktorer spiller ind, og der findes et hav af forskellige komputere, hardware og software kombinationer.
Løsningsforslag der virker på en bruges komputer, virker måske ikke på en andens.
Har man et vedvarende lag problem, så har Vieweren allerede nogle måleværktøjer indbygget, der kan hjælpe til fejlsøgning. Hvordan man så skal løse problemet afhænger af årsagen.
Hver især kan man nedsætte lag problemer, og derved gøre inworld oplevelsen optimal for alle.

Til Brugeren

 

  • Check at din hardware opfylder anbefalede minimumskrav.
  • Sæt "draw distance" så lavt som muligt.
  • Indstillingen "Maksimal båndbrede" skal vælges rigtigt (updateret 2013: Sæt til maximum 3000 kbps).
  • En enkelt ændring i grafikindstillingerne, kan gøre en verden til forskel.
  • Begræns antallet af prim, båret af din egen avatar.
  • begræns antallet scripts, båret af din egen avatar.
  • Hav kun Viewer'en kørende. Luk andre programmer.
  • Prøv evt. en anden viewer (3. parts viewer)
  • Undgå trådløs internet-forbindelse (WIFI).
  • Undgå at køre på laptop batteri.
  • Hold dine grafikkort drivere opdateret.
  • Hold dit styresystem opdateret.
  • Undgå 3. parts optimerings-programmer af dit styresystem.
  • Skift til antivirus program der belaster mindre.

Er det længe siden du installerede dit styresystem, overvej en fuld geninstallation (Husk backup).

Til land/shop ejere/Content creatoreLag is love Mirrorworld.dk

  • Benyt dig af ”Occlusion” (Alpha teksture ophvæver Occlusion).
  • Rigtig brug af teksture,og tekstur størrelser.
  • Ungå hyppige ændringer af teksture på prim.
  • Undgå at man får lyst til at benytte flyvning.
  • Script puljens resourcer er ikke uendelig.
  • Visse typer scripts kan helt fjernes fra en prim.
  • Undgå ”fysiske” prim.
  • Sæt prim til "phantom".
  • Undgå konstant rezz/de-rezz af prim.
  • Begræns brug af SLSM prim.
  • Optimer dit sted til en lavere ydende komputer.

Helt lag fri bliver online virtuelle verdner nok aldrig.
Forhåbentligt er du nu bedre rustet til minimere lag, og få en bedre inworld oplevelse, på Dansk.

© MirrorWorld.dk

Copyright © 2008 - 2018 Mirror World.
Alle rettigheder reserveret.
Nyheder om virtuelle verdener, virtual worlds og second life. Virtual reality og Sansar.
Siden er uafhængig og er ikke tilsluttet et firma eller organisation.