Hvad er Lag og hvordan kan jeg undgå lag

Artikelindeks

Hvad er lag egenligt?
Lag en mærkbar forsinkelse mellem brugerens handlinger og det der sker på skærmen. Det kan være man klikker på noget, og svaret, eller reaktionen kommer med en mærkbar forsinkelse. Men lag kan også opleves ved at Second life programmet "fryser", eller animationer ikke opleves flydende.

3 former for lag
Men hvad mange ikke klar over, er, at vi bruger udtrykket "lag" til at beskrive tre, meget forskellige, typer af "lag". Hver især har de deres egne årsager, og viser sig på forskellig vis.
De tre former for lag er :

  • Client Lag
  • Transfer Lag
  • Server Lag

Client lag
Klient lag er lag der påvirker vieweren (Second life programmet) du har kørende på din komputer.
Jo mere klient lag du oplever jo færre billeder per sekund (Frames per second = FPS) vil du opleve. Ideelt er at have en FPS på ca 24, hvor bevægelser begynder at ser overbevisende ud. Har man højere FPS kan selv små bevægelser (animationer) se mere overbevisende ud.
Med 1 – 2 FPS bliver det stort set umuligt at gøre noget som helst, eller styre sin avatar.
Klient lag påvirker kun den enkelte bruger, og denne brugers viewer, og ikke de andre.
Derfor kan man selv gøre noget ved dette.

Server lag
er lag der påvirker en server der direkte, eller indirekte, køre Second Life.
Det kan være serveren der køre den region du besøger, serveren der behandler dine ”Assets”, dvs. din Inventory, serveren der håndtere chat eller serveren der håndtere inworld (penge) transaktioner, ved feks. Køb og salg.
Kun Linden Lab har kontrol over serverne, og (internet-) forbindelserne i mellem dem, så der kan man som bruger ikke gøre noget.
Heldigvis har Linden Lab døgnbemanding til at holde øje, og udbedre fejl og nedbrud, så hurtigt som muligt.

Transfer lag
Transport lag er lag der påvirker hvor hurtigt data kan hentes fra serverne til din komputer, samt data (når du feks. bevæger din avatar) der sendes fra din komputer til serverne.
Dette påvirker hvor hurtigt prims vises omkring dig, hvor hurtigt teksturen kan ses, hvor hurtigt man kan se den rigtige form på sculptet/mesh prim, og hvor flydende animationer ser ud.
Jo flere prim, teksturer, animationer og lyde der er på en sim, jo længere vil det tage, inden alle disse data er hentet af vieweren.
Sculptet prim teksture er ofte i Ukomprimeret format, har mere kompleks form end almindelige prim, og vil derfor vises til sidst.
Andre årsager til transfer lag, kan være at din internetudbyder har problemer, eller at din komputer er hårdt belastet, og ikke kan nå at modtage data (packet loss), som serverne så må sende igen. En forkert konfigureret firewall, eller en belastet internetforbindelse kunne også være årsagen.
Netværks problemer kan man som bruger, delvist gøre noget ved.

laptop_batteryTypisk tilfælde af lag oplevelse
En Lavere ydende laptop på en trådløs (WIFI) internet-forbindelse.
Det er hyggeligt at chatte med sine venner inworld, mens man sidder i sengen, eller toget. Men på en laptop, på WIFI, vil lag opleves meget værre, end på en stationær komputer til halvdelen af prisen, med en kabelforbindelse til internettet.

Copyright © 2008 - 2018 Mirror World.
Alle rettigheder reserveret.
Nyheder om virtuelle verdener, virtual worlds og second life. Virtual reality og Sansar.
Siden er uafhængig og er ikke tilsluttet et firma eller organisation.