Hvad er Lag og hvordan kan jeg undgå lag

Artikelindeks


raidServer lag
Disse ting forårsager server lag.
Alle på den pågældende server (Sim/Region) vil være berørt af dette.

  • Second Life serverene skal både holde styr på alt sker i et region.
  • Serverne holder styr på alle Avatranes positioner, hvilken retning og hvor hurtigt de bevæger sig, prim og tekstur-ændringer, fysik og kolisionsudregninger osv.
  • Alle disse oplysninger skal sendes til alle de brugere, der er i, eller kan se, regionen.
  • En region påvirkes altså ikke kun af dem der opholder sig i den, men også af alle andre, i feks. nabo regioner, der kan se den (der har vi "draw distance" igen).

Tip
Man kan altså nedsætte lag, ikke kun for sig selv, men også for andre, ved at vælge sin "draw distance" fornuftigt (så lavt som muligt, uden det går ud over oplevelsen).

Ting, der belaster serverne, omfatter f.eks.:

  • Der er mange fysiske (fysik-aktiveret) objekter i regionen
  • Flere brugere i, eller kan se, regionen, da den skal sende data til disse brugere
  • Masser af skiftende teksturer
  • Rez/de-rezz, og hyppige ændringer, af prim
  • Prim der ikke er "phantom" (kollision-udregninger ved sammenstød/berøring)
  • Mange scripts kører i regionen

Myldretid
Hvis serverne har meget at lave, vil de nedsætte hastigheden (simulator frame rate) på en region, for at kunne nå at behandle den kø af data, der skal sendes til alle brugerne.
Dette gøres bla. for ikke at miste data, som feks. pengetransaktioner, og andre vigtige informationer.

 

Sim FPS og Time dilation
Sim FPS og Time dilation

Sim FPS og Time dilation
Da Server lag kan have flere årsager, kan ”Statistics” vindue (Statistics bar) fortælle dig hvornår Lag skyldes en travl server. Statistics bar viser regional server information, og det centrale nøgletal er "Time dilatation." der løber fra 0 til 1.00.
1.00 er "real time" eller "hvert sekund inworld tid tager et virkeligt sekund" og 0 betyder "stoppet". Ideelt bør tallet holde sig over 0,98. Alt under 0,8 kan mærkes.
En time dilatation på 0,5 betyder, at 1 sekund inworld tager 2 real-time sekunder, hvor din avatar måske kan gå, men vil bevæge sig meget langsomt, som om den gik i usynligt kviksand.

Second life SIM fps
En server udregner en sim 45 gange i sekundet, kaldet Sim frames per second (Sim FPS). Derfor er tallet 45 det højeste Sim FPS kan være.
Lavere betyder at serveren er belastet, der derfor nedsætter hastigheden (kald det kunstig lag), for at kompenserer for den øgede datamængde.

Tip

  • Statistics bar ses ved at trykke Ctrl-shift-1 samtidigt.
  • "Time Dilation" skal optimalt være 1.00, men må gerne svinge lidt.
  • "Sim FPS" skal optimalt være 45, men må gerne svinge lidt.
  • Konstante lavere tal betyder hårdt belastet server.
Copyright © 2008 - 2018 Mirror World.
Alle rettigheder reserveret.
Nyheder om virtuelle verdener, virtual worlds og second life. Virtual reality og Sansar.
Siden er uafhængig og er ikke tilsluttet et firma eller organisation.