Hvad er Lag og hvordan kan jeg undgå lag

Artikelindeks


hardware-screen-backgroundGrafik indstillinger
Second Life Viewer'en prøver at tilpasse grafikindstillingerne til din komputer, når den (Vieweren) startes første gang.
Da der findes et hav af forskellige komputere, hardware og blandinger af disse, er disse indstillinger ikke altid optimale.
De optimale indstillinger for netop din komputer, sikkert ikke er de samme på en anden brugers.
Derfor er der ikke nogen enkel gylden opskrift på hvordan indstillingerne skal vælges.
Har man problemer, så er det kun at prøve sig frem.

  • Et low-end grafik kort en sikker måde at få en dårlig ydelse/oplevelse, når du logger ind i Second Life.
  • Draw distance er den STØRSTE synder til lag.
  • WIFI er dårligere en en kablet netværksforbindelse.

Prøv med laveste indstillinger først, og slå derefter indstillingerne til en for en, til Second Life køre optimalt.

Second life i lav opløsning
Hvis du har et grafikkort med lavere ydelse, vil følgende indstillinger øge hastigheden, på bekostning af kvaliteten. Hvis SL kører flydende, kan du indstille nogle af disse højere:

Under menuerne "Preferences | Graphics" eller "indtillinger | Grafik"

Klik på "Advanced" knappen for at få adgang til indstillingerne.

  • Kør Second Life i et vindue: At kører SL i et mindre vindue, kan hjælpe, på bekostning af at man ikke kan se så meget.
  • Draw distance: (Hvor langt væk man kan se) er den største faktor til lag. Hvis man fordobler "draw distance" forøges mængden af data der skal hentes og vises 4-8 gange. Ved at indstille denne lavere kan man opnå en stor forskel.

Draw distance: 32 meter

Draw distance: 32 meter

Draw distance: 512 m

Draw distance: 512 m
  • Shaders: Start med at fjerne alle afkrydsningerne, og sæt dem igen, fra oven og ned. Stop og gå et skridt tilbage, hvis du er utilfreds med hvor flydende grafikken kører.
  • Shadows: "None" = mere flydende. "Sun/moon + projectors" = mere realistisk. Prøv de forskellige indstillininger, og se hvad din PC kan klare.
  • Refections: "Minimal" = mere flydende. "Everything"= mere realistisk. Prøv de forskellige indstillininger, og se hvad din PC kan klare.
  • Avatar imposters: - (Under Avatar rendering) Bør være afkrydset (Viser avatare, i en vis afstand, i 2D). Hvis afkrydset, bestemmer "Max # of non-imposter avatars" hvor mange avatare der maximum vises i 3D.
  • Terrain Detail: -  "Low".
  • Max Particle Count: - Vælg minimum 256, aldrig 0 (begrænser antallet af partikler, feks. røg, støv, regn, sne eller fyrværkeri). Højre tal = mere realisme.
  • Mesh Detail: Flyt knapperne helt til venstre

Hardware (Options) - Åbner et nyt vindue med flere indstillinger:

  • Filtrering: - Slå fra
  • Antialiasing: - Slå fra
  • Aktiver VBO og FBO: - På
  • Texture Memory (MB): - Normalt sat til samme som hukommelsesstørrelsen på dit grafikkort.
  • Fog Distance:- Denne indstilling er kun aktiveret, når "Basic Shaders" indstillingen blev valgt.

Ovenstående er kun vejledende, og kan varierer afhængig af Viewer/Viewer-version, og din komputer.

Updateret 16. maj 2016: Farvede plastic avatare (JellyDolls )
Der er tilføjet en ny grafik-indstilling kaldet "Avatar Rendering Complexity".

Second life jelly doll indstilling
Second life jelly doll indstilling (mirrorworld.dk).

Nogle avatare er lette at vise for din komputer, andre belaster mere, og kan indvirke på din billedopdatering (FPS/Frames per second).
Hvis du oplever at din komputer har problemer med vise komplexe avatare, så kan du prøve indstille lavere. Du vil så få vist avtare, der overstiger din valgte værdi, som ensfarvede plastic avatare.

Second life jelly doll eksempel
Avatar Rendering Complexity / "jellyDoll" indstilling i aktion (mirrorworld.dk).

Hvis du vil have den længere tekniske forklaring, kan den fås på Why are all these people made of colored jelly?
Eller se videon Second Life - Avatar Complexity Limit Tutorial & Overview

Second Life i mindre vindue
I nogle tilfælde kan det betale sig at gøre Viewer vinduet mindre, ved at trække med musen i et af hjørnerne (eller vælge opløsning/skærm-størrelse under "advanced"/"advanceret" menuen, når man er logget ind). Det gør det selvfølgelig sværere at se hvad der sker.
Men kan være en nødløsning i visse situationer.

Copyright © 2008 - 2018 Mirror World.
Alle rettigheder reserveret.
Nyheder om virtuelle verdener, virtual worlds og second life. Virtual reality og Sansar.
Siden er uafhængig og er ikke tilsluttet et firma eller organisation.