Hvad er Lag og hvordan kan jeg undgå lag

Artikelindeks

 


package_systemKlient lag
Disse ting forårsager lag i klienten, Viewer'en (Second life programmet).
Klient lag foregår lokalt hos den enkelt bruger, og ikke på serveren, dvs. den region man opholder sig i.

Avatare
er den primære årsag til lag.
Er der ingen avatare i en region, er der heller ingen lag.

Draw distance
Draw distance (Hvor langt væk man kan se) er den største faktor til klient lag.
Hvordan Draw distance påvirker den tid der går, før din viewer har hentet alle teksture, animationer, lyde og objekter, for derefter at vise dem, afhænger meget af din internetforbindelse, båndbrede og komputer.
Tip

  • En "draw distance" på 256 meter vil hente alle teksture på en hel sim.
  • Fordobles "draw distance" forøges mængden af data, der skal hentes og vises, 4-8 gange.
  • Ved at vælge en lavere indstilling, kan man opnå en stor forbedring.
  • Vælg din draw distance med omhu.


De lag'er vieweren: Prim, flexiprim, roterende objekter og partikler
Flexiprim, som gardiner eller flag, der vejre i vinden. Tøj med flexiprim, feks. Lange kjoler eller jakker.
Partikler, så som fyrværkeri og springvand, og ikke ikke mindst det forhadte ”bling” på smykker, ure, briller og sko.
Roterende objeker, udregnes og vises i den enkelte brugers Viewer. Afhængig af hvad det roterende objekt bruges til (Feks. karusel til avatare), kan det også belaste serveren.
En avatar der bærer mange prim, kan få lavt ydende grafikkort til at vise verdenen som et lysbilledshow.
Disse ting forårsager klient lag.
Tip

  • Sørg for at din egen avatar, bære så få prim som muligt.
  • Minimer brug af partikler, feks røg eller "bling", på din avatar.
  • Minimer brugen af animerede texturer, på din avatar.
  • Vælg en lav "particle count" indstilling. Sæt den aldrig til 0 (Nævnt tidligere).

Second life scripts forårsager ikke lag
Gentag efter mig...
Scripts har givet andledning til mange myter, så her er facts!
Script kører i specielt område på serveren, med lav prioritet. Jo hårdere en server er belastet, jo langsommere vil scripts køre, for til sidst at reagere meget langsomt.
Alle scripts i en region (sim), bliver udført i dette specielle område, inklusive dem en avatar bærer.
Er der feks. mange avatare samlet et sted, kan det derfor virke som om ens Viewer ikke reagere, når man klikker på scripted objekter (feks. prim eller HUD). Vieweren har skam sendt klikket, men da scripts er det sidste der bliver udført, så kan der gå en del tid, inden Vieweren får svar tilbage.
Scripts vil kun køre, hvis der ikke er andet at lave, dvs. når der er server processor-tid til at behandle scripts.
Tip

  • Hold dine egne aktive avatar scripts til et minimum.
  • Avtar scripts er feks. smykker, briller, hår eller tøj der kan ændres ved at klikke på disse, eller modtage chat kommandoer. HUD's (Head up display) er prim der vises på selve skærmen, så som radar, scannere og AO (animation overrider), der kan klikkes på, eller modtage chat kommandoer.
  • Alle disse er med til belaste script puljen på serveren, men altså ikke vieweren.
Flickr på en SLSM prim
Flickr på en SLSM prim

Second Life shared media (SLSM)
Man kan vise websider og webindhold på en Second life shared medie prim inworld. Det bruges ofte på Inworld TV, der kan vise film, som feks. Youtube videoer, man kan se sammen. Men scripts kan også bruges i en HUD (Heads up display), der bruges til valg af avatar animationer. Eller HUD's der bruges til kørsel, flyvning eller sejlads.

Bemærk: Kan du ikke se Flash indhold i Second life, så kan du følge vejledningen Hvordan får jeg Flash til at virke i Second Life

Disse SLSM prim åbner en internetbrowser, i vieweren. SLSM prim belaster ikke serveren, men vil sløve Vieweren, der skal starte den indbyggede (underprogram) webbrowser, for hver eneste SLSM prim en Viewer kommer i nærheden af.
Webindholdet på en SLSM prim, kan yderligere indirekte påvirker Viewer'en. Afhængigt af hvor meget der skal hentes af webbrowseren, samt hvilke underprogrammer (feks. flash, java og Quick time) der yderligere skal startes, for at vise indholdet.
Dette vil øge belastningen på komputeren, forøge RAM forbruget og bruge internet forbindelsen.
Tip

  • Hvis SLSM prim påvirker din inworld oplevelse, så kan den automatiske ”afspilning” af SLSM prim slås fra i indstillingerne.
Copyright © 2008 - 2018 Mirror World.
Alle rettigheder reserveret.
Nyheder om virtuelle verdener, virtual worlds og second life. Virtual reality og Sansar.
Siden er uafhængig og er ikke tilsluttet et firma eller organisation.