Aber, fugle og ånder: Forskellen i den måde vi oplever Second Life på

tegnebord-kfigJeremy Kemp, San josé state university, mener at brugerne af virtuelle verdener gennemgår en defineret udvikling, i den måde de oplever SL på, efterhånden som de bliver mere fortrolige med det virtuelle miljø.
Ud fra kemps tankegang, hvor brugerne opdeles i 3 kategorier, er man nødt til at tænke på hvilken af disse kategorier dine egne brugere er i, så du kan designe/tilpasse dit virtuelle miljø optimalt til dem.

Det her en en af disse "åh ja" oplevelser. De fleste erfarende brugere af virtuelle verdener, vil straks genkende kategorierne, når de får at vide de hedder aber, fugle og ånder.

Aber
Går, kravler eller klatre, og foretrækker en tro kopi af den virkelige verden. Et miljø de kan styre deres avtar rundt i, på gå ben, gennem døre, op og ned ad trapper eller elevatore. Han bruger ordet verisimilitude, som betyder at når du bygger for disse brugere, er du nødt til at replikerer det virkelige liv, for at få dem til at føle sig trygge.

Fugle
Med erfaringen bliver brugerne til fugle. De flyver til deres destination, og bruger hellere atrium i stedet for trapper. Hvis du bruger vægge og lofter i dit design, så gør dem "fantome" så brugerne kan passere igennem dem.

Ånder
Tilsidst bliver brugerne ånder, sepereret fra deres avatar kroppe. De teleporterer til deres destination, også selvom det ikke er særligt langt. I stedet for at flytte deres avatar bruger de kamerakontrollerne til at se det de ønsker. Kemp foreslå at man for disse brugere, designer en ud-ad-kroppen oplevelse.
At kopierer den virkelige verdens miljø, vil bare være i vejen og blokere disse brugeres oplevelse.

Jeg ville nok have valgt en anden betegnelse i stedet for aber, men lidt provokation skal der jo være for at sælge. Desuden veksler de fleste brugere mellem de 3 kategorier, eller kombinerer dem, afhængigt af situationen.

Copyright © 2008 - 2018 Mirror World.
Alle rettigheder reserveret.
Nyheder om virtuelle verdener, virtual worlds og second life. Virtual reality og Sansar.
Siden er uafhængig og er ikke tilsluttet et firma eller organisation.