mirror_world_second_life_140301_r_marine_740x154.jpg

Project Sansar afsløring

Hype-toget er ved at starte.

Linden Lab, firmaet bag Second Life, er i fuld gang udviklingen af deres næste produkt "Projekt Sansar".
Alpha testere er i fuld gang, så man kan blive klar til at åbne for brugerne.
Men Linden lab holder kortene tæt til kroppen. Så tæt at en del Second life brugere ikke engang er klar over projektets navn.

Her er en frisk samling Project Sansar facts, et par billeder, login adressen og en sneak-preview video.

12 år undervejs
Projekt Sansar er en naturlig videreudvikling af Second Life, der nu har været i drift i 12 år. I sin nuværende form er Second Life ikke særligt egnet til at blive tilpasset nye web tendenser, eller fremskridt inden for computer hardware. Da Second Life blev skabt, var den ikke bygget til skalerbarhed. Alle logger ind gennem et program. Derfra skal brugerne finde experiences (virtuelle områder med oplevelser), som de kan komme videre til, indefra Second Life.
Ebbe Altberg, Linden Lab’s CEO, indrømmer, "det har været svært (for nye brugere) at komme i gang med Second Life. Det har været svært at finde experiences og kontakt med de mennesker, som brugerne er interesserede i, og det har begrænset Second Life's vækst".
Altberg fortæller at takket være erfaringerne fra Second Life tænker Linden lab meget anderledes omkring kvalitet og ydeevne, opdagelsen af expierences, brugervenlighed, indtjeningsmuligheder, cross-device tilgængelighed, og skalering, når det kommer til Project Sansar.

Nye 360 teknologier
Projekt Sansar bliver designet så det understøtter nye teknologier som f.eks virtual reality og moderne der grafik findes i de nyeste pc-spil, samt åben adgang til mange flere mennesker, der gerne vil skabe expierences.
Projekt Sansar er ikke bare en fremviser til 360 grader fotos og videoer, som Facebook 360 eller YouTube 360. Det er en platform for brugeroprettede virtuelle expierences ved hjælp af computer-genereret grafik. Altså meget lig Second Life.
Projekt Sansar bliver designet til at arbejde på tværs af mobile enheder, pc'er og Virtual-reality hovedmonterede skærme (Head-mounted Displays) ligesom Oculus Rift og HTC Vive.

Virtuelt land
Altberg: "Som i Second Life, vil content-creatore leje simulatorer i Project Sansar. Her kan de skabe og dele deres expierences med andre". Linden lab kalder disse simulatorer for "land" og brugerne kalder dem for "sim" i Second Life. Linden Lab kritiseres ofte for at omkostningerne ved at købe virtuelt land, er for høje. Altberg fortæller, at selvom prissætningen endnu ikke er fastlagt, så er den nuværende plan er at gøre virtuelt land meget billigere.
Altberg: "Du vil være i stand til at købe et større område, til en lavere pris". Underforstået i forhold til Second Life. I stedet for at opkræve høje gebyrer for land, som kan være uoverkommelig for mange content-creatore, er Linden Lab mere interesseret i at tage en bid af den voksende virtuelle økonomi.
Man vil altså "sænke ejendomsskat, og hæve moms".

Virtual Reality
"Projekt Sansar skal blive for VR til hvad Wordpress blev for websider".
For at tiltrække flere mennesker til at skabe VR-indhold, som Altberg forventer vil være en mangelvare, når VR headsets bliver tilgængelige næste år, fokuserer Linden Lab på at gøre Sansar platforman let at bruge. Gøre det muligt for alle at oprette en virtuel expierence, uden behov for en ingeniøruddannelserne.
Linden Lab bruger sin egen nyudviklede proprietære rendering-engine (grafik motor). Man har valgt at fravælge eksisterende rendering-engines, da der var brug for en specielt tilpasset rendering-engine til denne platform, for at løse at de grafikudfordringer som selskabet har oplevet med Second Life.
Linden lab har brug for at gøre content-creator værktøjerne simple at bruge, en opgave, som de nuværende tilgængelige grafikmotorer er ikke er egnet til.

Fokus på content-creatore
"Vi er specielt fokuseret på content-creatore som vores primære kunder, mindske udfordringerne til at skabe sociale virtuelle expierences, øge mulighederne for at nå, og tjene penge på, det globale publikum, og derefter dele deres succeser," siger Altberg.

Project Sansar: Golden gate
Project Sansar: Golden gate

Tilgængelighed
Han fortsætter: "Projekt Sansar vil gøre experiences meget mere synlig og lettere at dele. Content-creatore vil være i stand til at tilbyde adgang fra hvor som helst, og det giver mulighed for helt private simuleringer, der kan tilgås direkte fra en hjemmeside". Altså stedet for en traditionel login, som Second Life har nu. Dette vil også gøre disse expierences tilgængelige via søgemaskiner, i stedet for kun at være synlig for en begrænset mængde brugere.
Project Sansar vil tilbyde hele pakken, herunder den underliggende multi-bruger-funktionalitet, hosting, assets (inworld objekter: feks. avatare/tøj/genstande/brugerdata) og værktøjer. Desuden er Linden Lab's mål at Projekt Sansar skal være tilgængelig gennem flere forskellige medier.

Cross-device
Man kan kun opleve Second Life gennem en computer. Med Project Sansar vil Linden Lab leverer expierences der også kan opleves på mobile enheder eller med et virtual-reality headset. Dog venter Linden Lab med at fokusere på virtual reality via mobiltelefoner med VR-headsets. Altberg erkender, at med tiden vil de fleste bruge mobil VR, men på grund af betænkligheder omkring mobile enheders ydeevne på nuværende tidspunkt, vil man ikke understøtte det.
Alligevel er man i gang med at afprøve værktøjer, som kan tilbyde content-creatore at måle, hvilken ydelse en brugers (mobil/pc/VR-headset)enhed har. Dette ville give content-creatore mulighed for at tilpasse balancen mellem virkelighedstro og kompleksitet, så oplevelsen bliver så flydende som muligt.

Understøttelse af 3D software
I øjeblikket er Projekt Sansar i et tidligt udviklingsstadie, og Linden Lab ikke er ikke meget for at løfte sløret. Heller ikke med billeder eller video. Selskabet har inviteret en halv snes content-creator til at deltage i alpha-test og designe assets (genstande) for Project Sansar. I denne præ-alpha test understøttes kun assets, skabt i 3D programmet "Maya". Dem der er inviteret til at deltage, er kendt af Linden lab for at være dygtige til at bruge softwaren.
For de fleste er Maya et dyrt stykke software, men planen er at Project Sansar fremover vil understøtte alle 3D-modellerings programmer på markedet. Der vil være færdige assets til rådighed man kan købe, nogle vil være gratis, så brugerne kan skabe individuelle expierences, uden selv at behøve at lave nye modeller (fra bunden).
"Vi ønsker at gøre det billigere og meget lettere for content-creatore at komme i gang med Project Sansar, og på samme tid gør det muligt at skabe højere kvalitet, større, og mere immersive (opslugende) expierences, nå et større publikum, og skabe meget større forretnings muligheder. Som at sælge virtuelle genstande eller tjene penge hele expierences" siger Altberg. "Ud over at støtte vores brugergruppe af content-creatore, vil vi give dem værktøjer til at skabe, og støtte, deres egne grupper og servicere deres kunder og publikum."
Som i Second Life, vil content-creatorene i Projekt Sansar kunne tjene penge på deres kreationer. Sidste år tjente content-creatore i Second Life mere end $60 mio. ud af en virtuel økonomi på $500 mio.
Altberg mener at Project Sansar vil få disse tal til at ligne pebernødder i fremtiden.

Grafik og belysning i Sansar
Grafik og belysning i Sansar

Second Life fortsætter
Projekt Sansar vil være adskilt fra, og kører parallel med Second Life, og den nye platform vil ikke være bagudkompatibel. I følge Altberg kan de samme mesh-filer og andre assets, der importeres til Second Life også kunne importeres til Project Sansar.

Bruger login
Brugerne vil være i stand til at bruge deres sociale netværks- og finansielle konti i den nye platform.
Second Life brugere kan efter planen, bruge deres nuværende login. Der er ingen planer om at tvinge brugerene over på den nye platform. Man kan altså selv bestemme hvor man vil tlbringe sin inworld tid.

Selv om Sansar's login-side længe har været tilgængelig på https://accounts.projectsansar.com, så er det kun alpha-testere der kan logge ind.

Sansar login side
Sansar login side


Hvornår kører toget?
Der er endnu ikke fastsat hvornår der gives adgang for brugere, da der er planer om flere udviklingsstadier, før man er klar. Altberg forventer at en semi-åben beta, formentlig vil finde sted i første halvdel af 2016. Fuld beta-adgang er planlagt til tredje kvartal.
En åben offentlig beta skulle komme, inden udgangen af ​​2016.

Video sneak-preview
På den nyligt afholdte "Web Summit 2015", gav Ebbe Altberg en præsentation af den nye platform, som han afsluttede med en kort video. Den blev optaget af tilskueren Janne Juntunen.

Billedkilde: Linden lab
Video: Janne Juntunen

Copyright © 2008 - 2017 Mirror World.
Alle rettigheder reserveret.
Nyheder om virtuelle verdener, virtual worlds og second life. Virtual reality og Sansar.
Siden er uafhængig og er ikke tilsluttet et firma eller organisation.
Real time web analytics, Heat map tracking