Præsentation af metaverse

Google Techtalk: Cory Ondrejka og Philip Rosedale march 2006Et video indblik i metaverse: Den virtuelle verden, Second Life.
(og en lille forudsigelse)

I dag er TED talks kendt af de fleste. Engang var det Google Techtalks, man skulle følge, hvis man ville være på forkant.

For præcis 10 år siden præsenterede to, forholdsvist ukendte mænd fra Linden lab, deres (næsten) nye Virtuelle verden kaldet Second life, i en video på Google Techtalks.
Mændende hed Cory Ondrejka og Philip Rosedale.
En måned senere var Second Life på forsiden, af det amerikanske magasin BusinessWeek, med en vanvittig artikel.
Kort tid efter var Second life i alle medier, og hype-toget skød afsted med overlyshastighed.

1. maj 2006 bragte BusinessWeek nemlig en forsideartikel, om den første person der var blevet millionær på sin virtuelle forretning, Anshe Chung. Man kunne pludselig blive rig af at sælge ting, der ikke fandtes fysisk. Historien gav massiv mediedækning, og inden starten af 2007 var man slemt bagefter, hvis man ikke allerede var i Second life.


Glimpse inside a metaverse:
The virtual world of Seceond Life. (1. Marts 2006)

Når det kom til virtuel land-størrelse, antal bruger og virtuel økonomi, var tallene allerede store i 2006. BusinessWeek artiklen, og medie-hypen, fik brugerne til at vælte ind i Seceond life, hurtigere en Linden lab's servere kunne nå at følge med.

Business Week (2006)
Business Week (2006)

Virtual reality har samme udfordringer som Second life
Second life havde allerede fra starten store udfordringer. Den almindelige brugers PC, kunne knapt nok trække Seceond Life.
For mange virkede brugerfladen kompliceret, og meget anderledes end det internet de var vant til.
Som mobildata i dag, var forbrugsafregnet internetadgang almindeligt. For nogle kunne det gratis Second life blive en dyr overraskelse, når internet-udbyderne vil have deres betaling for internet-dataforbrug.
Samme udfordringer som Virtual Reality har i dag.
Flere inde for virtual reality har allerede meldt ud, at Mac PC'ere ikke er prioriteret. Angiveligt fordi Apple ikke levere PC'ere med grafikkort, der er kraftige nok.
Prisen på VR-briller, og en PC der understøtter VR, er lige nu alt for høj.
Mange brugere har i dag slet ikke en PC der er kraftig nok, til at give en flydende VR-oplevelse, så brugeren ikke bliver utilpas.
Der findes løsninger på hvordan man navigerer rundt i virtual reality, men det giver nogle udfordringer at have VR-briller på, der lukker havldelen af ansigtet inde.
Bla. udfordringen når du har VR-brillerne på, og du ikke kan se personer, kollegaer eller familie der er fysisk er ved lige siden af dig.
Så spørgsmålet er om VR bliver så udbredt som mange forudsiger, eller om det bare blive en niche, for nørder og gamere.

Derfor er der snart forbrugsfest
Mobil Virtual relality forudsigelse: Selv om der for mobildata-udbydere er nogle udfordringer (bla. muligheder for misbrug), så er deres næste logiske tilbud fri mobildata.
For ville du bruge VR på din mobiltelefon, tablet eller mobileenhed, med den databegrænsning der er på dit mobilabonnement i dag?

Copyright © 2008 - 2018 Mirror World.
Alle rettigheder reserveret.
Nyheder om virtuelle verdener, virtual worlds og second life. Virtual reality og Sansar.
Siden er uafhængig og er ikke tilsluttet et firma eller organisation.