mirror_world_second_life_140226_loonetta_740x154.jpg

Hvad er Second Life?

I en virtuel verden kan man selv byggeFakta om Second Life

Second Life (SL) er en privatejet online 3D virtuel verden.

Det Amerikanske Firma Linden Lab, står bag, og driver den virtuelle verden (Metaverse), hvor de forskellige områder er forbundet i et netværk (The Grid).
The Grid blev åbnet for offentlig adgang i 2003.
Indeholdet er som med internettet, lavet af brugerne, som kommer fra alle tidszoner kloden rundt.

Har sin egen virtuelle valuta (Linden Dollars), som man bruger til handel og betaling.
Naturlovene kan ophæves, og gør det muligt at lave ting der ikke kan laves, eller ses i den virkelige verden.

Men hvad er det der Second Life? Er det noget for mig? Er det noget for mit firma?

Hvis du vil forklare vennerne hvad SL er, eller bare er nysgerrig, så check følgende videoer:

Second Life: A Virtual Frontier (2008) Åbner i nyt vindue/faneblad.
Hvad er Second Life? af L1Aura Loire (2009) Åbner i nyt vindue/faneblad.
Impressions (2009) Åbner i nyt vindue/faneblad.

UPDATERET: Der er sket meget siden 2008.
Jeg anbefaler at man i stedet ser The Drax Files: World Makers (Åbner i nyt vindue/faneblad).

Hvad er Second Life?
Second Life er et socialt univers, der ligger op ad vores virkelige verden, men uden de samme begrænsninger. Mange ser virtuelle verdener som spil, men i SL er der ingen veldefinerede mål, kun dem man selv sætter. Eller sætter sammen med andre.

Second Life er derfor ikke et spil, man kan bruges sådan, hvis man ønsker det.

Velkommen til Second Life
Caledon and Oxbridge University velkomstskilt: Kort og præcist.

Løst oversat: Hvad er Second Life?

  • Det er ikke et spil, men du kan spille spil i det.
  • Det er ikke et MMO (Massivt multibruger online), selv om det er massivt, multibruger og online.
  • Det er ikke et chat rum, selv om du kan chatte med folk fra hele verden.
  • Det er ikke en forretnings platform, men folk og firmaer, driver forretning der.
  • Det er ikke internet, selv om det er forbundet med internettet, og deler mange ting med det.

Secend Life er en virtuel verden. Som i den virkelige verden er den hvad DU gør den til.

Second life aldersgrænse
Efter sammenlægningen af Teen Grid og Second Life main grid, har teenagere fået adgang til samme Grid som de voksne:

Under 13 år: Børn må ikke bruge Second Life
13 - 16 år: Må bruge SL, hvis det er i forbindelse med firma eller Organisation der har en "Teen Estate", som er godkendt af Linden Lab.
16 - 17 år: Må bruge SL, men kun besøge områder med en "general" rating.
(områder der er "familie sikre").
Over 18 år: Voksen, kan besøge alle steder, også "mature" og "adult".
(Man skal manuelt selv vælge om man vil have adgang til disse områder)

De opdaterede gældende regler, kan læses på Second Life Terms of service.

I den virtuelle verden
kan man via sin karakter (avatar) rollespille, lave erhverv, købe grunde, bygge huse, handle, chatte, flirte, feste, optræde, udstille, lave film, elske og meget andet, som vi gør i det virkelige liv.

Ud over det almindelige sociale, bruges virtuelle verdener til feks. videokonferencer, e-learning, simuleringer, forskning, samarbejde på tværs af grænser, sammensmeltning af internettet/virtuelle verdener og meget andet.

secondlife_webside_100Oprettelse
Det er gratis at oprette sig som bruger.

Valg af profil-navn. Et råd!
Vælg dit avatar profil-navn med omhu. Det er nemlig ikke muligt at ændre sit profilnavn senere.
Tænk på at dit navn ses af folk fra andre lande. Hvad der lyder som et godt navn på dansk, kan betyde noget helt andet på et fremmed sprog.

Update: Der er sket ændringer i navne systemet. Man kan stadig ikke ændre sit profilnavn, men har mulighed for at ændre et såkaldt "Display name".

Viewer
For at logge ind i den virtuelle verden skal man bruge et klientprogram (Viewer). Programmet hentes gratis fra Second Life hjemmesiden.

hardwareKrav til din PC
Du kan se Linden lab's anbefaling til hvilke krav din PC bør opfylde her.
(ydremere er lydkort, højtalere og mikrofon, evt. headset, en fordel).

Som med andre 3D grafik programmer, hurtig PC, godt grafikkort, og massere RAM (hukommelse).
Pt. understøttes Windows, Mac OS og Linux.

Internet adgang
Bør være så hurtig som mulig, og har man forbrugsafregnet internet, med en topbegrænsning, så skal man man være opmærksom. Der hentes en hel del data når man rejser (Teleporterer) rundt.
WIFI/trådløs forbindelse kan give dårligere SL oplevelse.

second_life_viewerGrafik
SL er anderledes end andre 3D computergenerede verdener. I et typisk 3D computer spil er verdenen på forhånd bestemt at programmørene, og derfor kan de "snyde" med den måde grafikken laves på.
Da det er brugerne, og ikke Linden lab, der laver det virtuelle miljø, så kan man ikke bruge de samme tricks.
Det stiller noget større krav, til din PC!

Update 21 Maj 2014:  Udover at understøtte joystick, og "SpaceNavigator", understøttes nu også Oculus Rift:

peakconcurrent1q2008Brugere
Brugerne bliver kaldt beboere (residents) i en verden, der omtales som "metaverse".

Hvem bruger Second life?
Alle, kloden rundt. Uanset hår-/hudfarve, religion, tidszone, eller køn. Som regl (kaldet) velstillede, fordi man skal have en god PC, og internet forbindelse.
Mest modne folk over 35-40 år, og op, der har tid. Ca. 60% af metaverse brugere, er kvinder.

Antal brugere i Second Life
Der er registreret mange millioner registrerede brugere, men kun Linden Lab ved hvor mange der reelt er aktive.
Da tallet var offentligt tilgængeligt (2010) var næsten 90.000 mennesker fra hele kloden, inworld døgnet rundt, samtidigt.
I følge Linden Lab holdes tallet i dag hemmeligt, af konkurencemæssige årsager. Med lidt snilde, kan man kan stadig finde tallene.
I dag (2015) er omkring 40-70.000 brugere,  logget ind samtidigt, døgnet rundt.
Tallet svinger selvfølgeligt afhængig af tid på døgnet, årstid, højtider og ferieprioder osv.

Forladt Second Life
Second Life er stor. Da hypen var på sit højeste, ca. 31.000 Sim (landområder), opdelt i utallige dele. I 2015 var tallet dalet til knapt 26.000.
Danskerne har ikke forladt Second Life. De er med tiden blevet spredt ud over hele Second Life. Men med lidt tålmodighed, og søgen skal du nok finde dem.

Befolkningstæthed
Sammenlignet med vores jordklodes gennemsnitlige befolkningstæthed (inklusive storbyer og øde landområder) i 2009, er inworld befolkningstætheden lidt mindre per kvadratkilometer. Derfor kan mange steder virke øde.
Når du finder dine inworld venner og bliver medlem af de grupper der passer dig, skal du nok komme til at se de travle steder.

avatar_001a

Avatar
Man repræsentere sig gennem en avatar, når man er Inworld.
Avatarens udseendet kan tilpasses, og ændres.
Man er altså ikke låst på et avatar udseende, men kan skifte mellem mange forskellige repræsentationer/udseender. Kun ens egen fantasi sætter grænse for hvordan man vil have ens avatar til at se ud.
- Avatar forkortes ofte "ava" eller "avie"/"avis".chat

Kommunikation
Inworld har man mulighed for at kommunikere med andre. Enten med tekst-chat, eller med tale (voice).
Sidste kræver mikrofon og højtalere/headset.

Offentligt/privat chat
Chat (både tekst og voice) kan foregå offentligt, hvor alle kan følge med.
Eller privat mellem 2, eller i lukket gruppe, hvor kun gruppemedlemer kan følge med.

BrugereVenneliste
Man kan tilføje andre brugere til sin venneliste, som gør det nemmere at finde hinanden, og se hvem der er online.

Grupper
Man kan tilmelde sig (eller selv oprette) grupper. Der kan man møde folk med samme interesser eller følge hvad der rør sig indefor et bestemt område.
En guppe kan være åben, med adgang for alle, eller lukket hvor man skal bede om at at blive medlem. Nogle grupper tager et symbolsk beløb for at man kan blive medlem.

Pas på dig selv
Som når du er online på internettet, så tænk over den personlige information du deler med andre inworld.

Afspejler den virkelige verden
Virtuelle verdener er ofte (tidligere) blevet kritiseret i medierne, for at indeholde anstødelige ting, og mærkelige mennesker. Som på internettet kan man finde, og se, alt hvad vores hjerne kan tænke. Normalt møder man ikke på værrer ting, end det man kan møde i vores virkelige ofentlige rum, eller på internettet.

Indeholdet laves af brugerne
Stort set alt hvad man ser inworld, er lavet af brugerne. Både amatører og profesionelle. Som med internettet, ændre Second Life verdenen sig hele tiden.

pink_floyd_311x262Man kan feks. opleve, deltage i eller selv lave:

  • Mode (feks. tøj/model/modelbureau)
  • Bygge (real scale/ingen tyngdelov)
  • Programmerer
  • Tjene penge
  • Virtuel kunst og kunstudstillinger
  • Historiefortælling, oplæsning af digt, og bøger
  • Spil (feks. adventure games)
  • Koncerter, live musik, (Deltag i, DJ, optræd selv)
  • Optræden, Ballet, teater, stand-up
  • Lave film (Machinima)
  • konkurrencer
  • Sport og sportsgrene
  • Rollespil (utallige genre, eller lav selv)
  • Landskaber
  • Undervisning
  • Samarbejde på tværs af landegrænser
  • Religion
  • Sex
  • E-læring/uddannelse
  • Research og forskning
  • Konferencer
  • Firmaer
  • Hænge ud med venner og ligesindede
  • Meget andet

worldclockHvad er klokken i SL?

Uanset hvilken tidszone folk opholder sig i, så opgives inworld tider i Second Life tid (SLT).
SLT er den samme som tidszone som Linden Lab's kontorer, i San Francisco, ligger i. Altså Pacific Daylight Time (PDT) og Pacific Standard Time (PST).
Feks. kan et arrangement starte klokken 5 am SLT, eller 6 pm SLT. Det er op til dig selv at regne ud hvornår det er, i den forhold til den tidszone du fysisk opholder dig i (brug evt. greenwichmeantime.com).
- PDT/PST skifter ikke på samme datoer, som dansk sommer-/vintertid.
- Mange steder har mest aktivitet på bestemte tider af døgnet, pga. tidszoner.

pengebox

Økonomi
SL har sin egen egen økonomi. Linden Dollars (L$) hedder valutaen, der i daglig tale kaldes Linden.
Brugerne har mulighed for både at købe og sælge Linden for virkelige amerikanske Dollars (US$).
Man mulighed for at handle med Linden via LindeX exchange.
- Valutaen, Linden, kan veksles tilbage til virkelige US$ (og Dansk valuta).

Handel og services
Man har mulighed for selv at tjene Linden Dollars.
Man kan tage betaling for virtuelle vare eller services, og man konkurrer med andre handlende, som i den virkelige verden (In Real Life, IRL).
Den virtuelle valuta, kan veksles til virkelige penge.

folder_homeVirtuelt land
Man kan købe, sælge og leje virtuelt land.
virtuelle grundstykker, landområder eller øer handles som i den virkelige verden.
Desuden handles og lejes grunde, gulvplads, huse og lejligheder ud.

Uddannelse, forskning, research
Der forgår en masse Uddannelse, forskning og research i og omkring virtuelle verdener.
Mange steder kloden rundt eksperimenteres der med virtuelle verdener, og hvordan de kan bruges til feks. E-læring/e-learning.
Flere universiteter og uddannelsessteder tilbyder fag, der kun kan tages i Second Life.
Flere danske uddannelsessteder er stadig aktive.

Underholdning
multimediaDer foregår ofte arrangementer med live optræden inworld. Stort set inde for alle genre. DJ's, sang og musik, bare for at nævne nogle. Ind imellem af kendte kunstnere. Desuden kan man bla. også se ballet, teater eller stand-up.

Virtuel kunst
En virtuel verden gør det muligt for alle, både amatører eller professionelle, at udstille deres egne virtuelle værker. Lige fra traditionelle kunst gallerier, til kæmpe 3D kunstværker, man kan gå eller flyve rundt i.

Sport
Man kan deltage i sportsgrene, baseret på virkelige sportsgrene. Selvfølgelig også dem der ikke kan lade sig gøre i det virkelige liv.

machinima (Film/Video)

epi10-thumbFlere og flere er begyndt at lave film vha. 3D verdener, kaldet Machinima.

Her på siderne kan man se eksempler under Machinima - film.

Overstående er bare et lille udpluk, af hvad man kan se, opleve og deltage i.

  • Er det noget for mig?

klode-browserSom med alt andet, prøv. Nogle mener at Indlæringskurven kan være lidt stejl, og brugerfladen kræver lidt tilvænning, specielt hvis du ikke er vant til at spille spil.
Det kan være en fordel, at få en erfaren bruger til at sætte dig ind i tingene.
Men der er hjælp at hente, både logget ind i Second Life (inworld), og mange steder på nettet.
Vær tålmodig, og lær de virtuelle skikke at kende, så skal oplevelserne nok komme.

Tjek evt. nogle gode råd til begyndere på Second Life newbie tips.

  • Er det noget for mit firma?

statestik-chartTja, hvad gør du når du sonderer et nyt marked?
Log dig ind, og brug nogen tid på det. Afsøg mulighederne, se hvad andre gør.
De fleste bruger deres fritid i SL, og er derfor kræsende brugere!
Du skal tænke anderledes end når du profilerer dig på WWW.
R. Crap Mariner udtrykte det bedst, da han i en artikel skrev: "If you need large amounts of text to tell the story, you aren't telling the story SL-style". Mange firmaer har knækket halsen fordi de ikke forstod mediet. En bygning, med et par flade 2D teksttunge info-skilte, er dødsdømt på forhånd!
Nøgleordene er oplevelser, comunity, fællesskab, samvær og aktiviteter.
Yderligere råd og vejledning kan du få af Danske Second life firmaer.

Et hint: "You used to be what you owned. Now you are what you share".
Løst oversat: "Du plejede at være hvad du ejede. Nu er du hvad du deler med andre".
Se på internettets sociale netværk, som Twitter, Facebook, LinkedIn og hvad de ellers hedder..
Virtuelle verdener er allerede en milliard forretning.

  • Fremtiden

tandhjul-kcmsystemVirtuelle verdener, og virtual reality, der smelter sammen med den virkelige, er et ret nyt fænomen.
Internettet var engang udelukkende tekstbaseret, og har fået tilføjelser, feks. Flash/Java/HTML5, som udbygger de muligheder som gør en hjemmeside mere interaktiv.
Virtuelle verdener udvikles hele tiden til bedre at integrerer de muligheder, internettet har givet os. Som mobiltelefoner, og virtual reality.
WWW (World Wide Web) har været undervejs i over 30 år. Virtuelle verdener er et bud, og en forsmag på, hvad der kommer, også i Danmark.

"Hvorfor bygge tage i en verden hvor det aldrig regner, eller trapper når man kan flyve?"

Copyright © 2008 - 2017 Mirror World.
Alle rettigheder reserveret.
Nyheder om virtuelle verdener, virtual worlds og second life. Virtual reality og Sansar.
Siden er uafhængig og er ikke tilsluttet et firma eller organisation.