Metroxpress: Slut med sex i ‘Second Life’

metroexpress-fre-20-03-09-slut-med-sex-i-slSkriver Niels Thimmer, Metroxpress 19 Marts 2009, og fortsætter: "For et par år siden var den virtuelle verden ‘Second Life' et kæmpe hit, og millioner af nye brugere oprettede en virtuel identitet. Siden da er det gået støt ned ad bakke. En af årsagerne er, at der er gået lidt for meget sex i ‘Second Life'."

I stedet for at skrive noget originalt, har han lavet en copy/paste indledning (findes den i "håndbog for journalister"?), som de fleste traditionelle danske medier har kopieret siden 2007. Men i det mindste indgik ordet "dødsdømt" ikke.

Den fantasiløse indledning er kun en mindre detalje.
Igen viser de traditionelle medier at emnet "velunderbygget research med korrekt saglig kilde" åbenbart ikke er noget der indgår i journalist uddannelsen, og at dansk nyhedsdækning i dag er fuldt på "højde" med anonyme blog-indlæg på internettet.

 

Underbygges af privat blog indlæg
Han giver uindviede læsere indtryk af at hans reseach er i orden, ved at angive "Second Life update" som kilde:

"Udviklerne Linden Lab har nu taget konsekvensen og har netop gjort sex forbudt i det offentlige rum, oplyser Secondlifeupdate.com."

Bortset fra at under linket "About Second Life Update", på selv samme side, kan man læse at privatpersonen "Magnus Rothlisberger" står bag.

Altså, det er en privat blog, uden tilhørsforhold til Linden Lab!

Havde Thimmer lige spændt hjælmen, og bevæget sig over på Linden Lab's officielle meddelse Upcoming Changes for Adult Content, så havde han da i det mindste gjort sit arbejde, og kunne måske havde rapporteret på det rigtige grundlag.

Det virtuelle sexmar­ked driver "i nogen grad" Second Life's økonomi
Thimmer har åbenbart viden som andre dødelige ikke har, eller bestukket en Linden lab ansat til give insider viden:

"Problemet er dog, at den virtuelle økonomi i ‘Second Life' i nogen grad er afhængig af det virtuelle sexmar­ked."

Hvis man ikke har direkte adgang til Linden Lab's log filer, er den eneste måde at få et fingerpeg af hvad der sælger mest i Second life, ved at kigge på XstreetSL, og finde ud af hvad den virtuelle okønomi "er afhængig af".
virtualworldbusiness.com gjort et seriøst forsøg på What Are People Making and Buying in Second Life?

Todd Borst, virtualworldbusiness.com: [...]it is the best data set as I can legally obtain.

og kommet frem til at det der tilsyneladende sælger mest i Second Life er .... "Building Components".

Hvad der virkeligt driver Second Life's økonomi
Oversat til dansk, kommer Tood Borst's undersøgelse frem til at:

"Bygge komponenter, hovedsagligt Sculpties og Texture" er det som det som Second Life's virtuelle marked tilsyneladende er særdeles afhængig af.

Ikke så underligt, når det er Second Life brugerne der selv laver tingene i den virtuelle verden.
Men selv Tood Borst's uvidenskabelige undersøgelse, kan man ikke helt stole på. Xstreet's salg udgør under 1% (en procent) af Second Life's samlede inworld økonomi, som man kunne læse, den 21 January 2009 i Virtual world news artikel Q&A: Tom Hale, CPO, Linden Lab, on Xstreet SL and OnRez Acquisitions

Tom Hale, Chief Product Office, Linden Lab: "[...]They've (XStreetSL) doubled their traffic. They have dramatically increased the number of their transactions in their store, but the truth is they are less than 1% of the overall in-world economy.[..]"

Heller Ikke så underligt, når man kan se den virtuelle vare inworld i 3D, i stedet for på en flad 2D hjemmeside på internettet.
Men du har ret, Niels Thimmer. Ligesom den danske økonomi i nogen grad er afhængig af sexmarkedet i det virkelige liv.

Kan vi få nyheder fra 2009?
Niels Thimmer's Research er "virkelig" up to date:

"Tidligere blev økonomien hårdt ramt, da Linden Lab forbød spil om penge, annoncer og satte strenge grænser for, hvor meget virtuelt land man kan eje."

Second Life Bruger til bruger transaktioner 2008Linden Lab nedlagde forbud af pengespil i slutningen i Juli 2007, altså for knapt 2 år siden!
Og den "hårdt ramte" økonomi omsatte for 101 mio. US$ i 4. kvartal 2008, 1 mio. US$ under sit højeste niveau, lige før spillestoppet blev indført.
Billedet fra Linden Lab's hjemmeside viser, "bruger til bruger transaktioner".
Dvs. ikke Linden Lab's omsætning, men mængden af virklige penge der skifter hænder, brugerne i mellem.

Hvor er kilden?
Hr. Niels Thimmer! Kan vi få en saglig korrekt kilde til oplysningen om de "strenge grænser for, hvor meget virtuelt land man kan eje.", eller forbudet mod annoncer i Second Life? Uuups!

Har journalister generelt et udækket seksuelt behov?
Danske medier fokusere stort set udelukkende på emnet sex, når de forsøger at dække virtuelle verdener. For min skyld ingen alarm. Sex er sundt og godt, mellem voksne mennesker. Men jeg kan da også nemt bringe sex "nyheder", enda dokumenteret, med hold i det virkelige liv.
Mikkel deMib Svendsen har lavet en undersøgelse, 29. Jun 2008, af Google søgeordene Analsex eller animalsex i Danmark. Jeg fremhæver dette eksempel blot for at understrege at sex sælger på internettet, og at virtuelle verdener blot afspejler den virkelige. Altså hverken mere eller mindre syg, underlig eller mærkelig.
Hvorfor er det ikke en større nyhed, at dyresex stadigt lovligt, i dagens virkelige Danmark?

Manglende interesse? Hvor henne?
Thimmer igen:

"De seneste par år er interessen - og omtalen i medierne - i høj grad for­svundet."

Enig. Omtalen i traditionelle medier er meget lille. Men er det så underligt når selv samme medier kun fokusere på virtuel sex?
Siden Oktober 2008 var min plan at skifte fra kun at dække Second Life, til at dække virtuelle verdener generelt. Men har af tidshensyn måtte nøjes med lidt over 500 artikler om Second Life. Et yderst meget forsigtigt skøn er at jeg har i den forbindelse filtreret mindst det dobbelte fra. Havde jeg citeret alle nyheder, artikler, blogindlæg med emner af generel Second Life interesse, kunne jeg have bragt mindst det samme antal....om måneden!
Deraf 5-10 nyheder om dagen, om virtuelle verdener generelt (med eller uden Linden Lab og Second Life!), som burde være bragt af en erhvervsjournalist, på avisen Børsens erhvervs sider.
Den globale omsætning af virtuel handel bedømmes til at være 1.5 mia. US dollars om året, som Danmark kunne have del i.
Men dansk økonomi har det åbenbart for godt til at traditionelle medier vil påpege erhvervs mulighederne!?

Den virklige grund til folk foretrækker andre nyhedsmedier?
Endnu engang brillere en "journalist" med mangelfuld research, citat fra forkert/ligegyldig kilde, fejlagtige oplysninger og opremsning af forældede "nyheder".

Er der noget at sige til at folk hellere vil have deres nyheder via sociale netværk i stedet for de traditionelle medier?

Kære metroexpress og alle jer andre danske så vel som udenlandske, medier:
kritiser, rak ned og dødsdøm for min skyld gerne Second Life og/eller andre virtuelle verdener.
Men kan vi snart få nogle velunderbyggede saglige artikler med fagligt godt indhold om virtuelle verdener, i stedet for tilfældige journalisters ligegyldige personlige mening, der hører hjemme på en personlig blog, men fremstår som ægte nyheder?

Metroxpress artiklen kan findes under Niels Thimmer's elendig og fejlagtig research

Copyright © 2008 - 2018 Mirror World.
Alle rettigheder reserveret.
Nyheder om virtuelle verdener, virtual worlds og second life. Virtual reality og Sansar.
Siden er uafhængig og er ikke tilsluttet et firma eller organisation.