Der er intet liv i Second Life

epnJeg troede agurketiden stoppede samtidigt med industriferien sidste mandag, men den er åbenbart blevet forlænget.
I hvert fald har EPN (Jyllands-Postens erhvervsportal) lige bragt en artikel om status på erhvervsliv i Second Life.
I søvngængergang fremhæves Saxo Bank og Grundfors, der jo forlængst har forladt den virtuelle verden. Så lang tid siden, at jeg har svært ved at finde nyhedsartikler om det, da de tilsyneladende er så forældede, at de er blevet fjernet fra internettet igen. EPN's artikel, der forøvrigt referes kort af Computer World, kommer pudsigt  nok blot 2 dage efter at Linden lab offentligjorde deres Second Life statestik for 2. kvartal 2009.
Næsten mere pudsigt ramte en video, der viser et eksempel på hvordan man i erhvervslivet kan bruge virtuelle verdener til deres fordel (war-room), youtube i går.

Mens den danske spillebranche stort set er gået konkurs hele vejen rundt. eller ligger ligger i respirator, kunne markedet for virtuelle varer let betale 5 Storebælts broer (den kostede som bekendt en smule over 20 mia.).
Læg dertil firmaernes omsætning og indtjening, dem der står bag de flere hundrede virtuelle verdener der findes. Det er nok ikke for hyggens skyld at Lego om få måneder officielt åbner deres bud på en virtuel verden (Åbeningen blev udsat et år, lige inden udgivelsen af deres årsregnskab, og mens den globale krise var ny).
Desværre fokuseres der stadig på over-hypen, der jo toppede i 2007!

Som en Second Life ven skrev til mig (for snart 2 år siden!): "Om Second Life dør er ikke det væsentlige. Hvilken virtuel verden folk så mødes i, er."

Den globale krise fik mange steder erheverslivet til at spare på flybiletterne og se på andre muligheder. Som feks. at holde møder i virtuelle verdener, i stedet for at rejse, eller investere i et video-konfernce rum. Nyheden om at det NASDAQ registrede firma United Therapeutics holder deres månedelige interprise møde i Second Life, kom i går, fredag, på New world notes.

Linden Lab har lige fejret Second Lifes 6. fødselsdag, og vi venter stadig på en dansk journalist der er kompetent nok til at dække virtuelle verdener.

ref:
EPN: http://epn.dk/teknologi2/computer/article1781440.ece
Computerworld: http://www.computerworld.dk/art/52596

Antallet af folk der bruger virtuelle verdener forøges med 15% hver måned (Hof, 2006d; Gartner, 2007).

K Zero, konsulent firma: antallet af registrerede brugere af virtuelle verdener forventes at passerer 600 millioner før 2009 er overstået.

Copyright © 2008 - 2018 Mirror World.
Alle rettigheder reserveret.
Nyheder om virtuelle verdener, virtual worlds og second life. Virtual reality og Sansar.
Siden er uafhængig og er ikke tilsluttet et firma eller organisation.