LOM nr. 3: Læringspotentialet i virtuelle verdener

lom3-laeringspotentialet-i-virtuelle-verdenerOnline tidsskriftet Læring og Medier nr. 3 handler denne gang om læringspotentialet i virtuelle verdener.

Slam! jeg er endnu ikke kommet igennem alt materialet, for jag skal love for der er noget til både øjne, ører og hjerne!

Efter i 1½ år at have fulgt nyheder om virtuelle verdener, er det her omfangsmæssigt det største materiale om Second Life, jeg har set på det danske internet. Udover hvad der er kommet fra Roskilde Universitetscenter naturligvis.

I hovedartiklen der ligger på forskningsnettet linkes der, under følgende overskrifter, til fulde artikler, PDF filer og machinima:

Inger-Marie F. Christensen: Turen går til Second Life - Tips til dig, der planlægger et besøg til den virtuelle verden (pdf) - uden for review
Formålet med denne artikel er at give et overblik over Second Life for at gøre det lettere for især nybegyndere at orientere sig og planlægge mere målrettede og dermed succesfulde besøg in-world. Artiklen vil derfor ikke gå i dybden med de emner, der tages op, men i stedet ganske kort forsyne læseren med en indledende begrebsafklaring, fakta, praktiske oplysninger og links til yderligere information. Sidste del af artiklen indeholder slurls til og beskrivelser af interessant steder i Second Life, som er et besøg værd. Denne del af artiklen var ikke blevet til uden anbefalinger fra en række erfarne og dedikerede Second Life brugere, som velvilligt har delt deres viden og erfaringer med mig og LOMs læsere.

Rundvisning og interview i Second Life (podcasts) - uden for review
- Rundvisning ved avatar Gunhild Soderstrom (machinima)
Første optagelse tager seeren med på en rundvisning in-world, hvor Gunhild Soderstrom præsenterer Percipitopia, der bl.a. byder på en rekonstruktion af den irske filosof George Berkeleys hjem "Whitehall" på Rhode Island og The White Room of Disorientation, der illustrerer Berkeleys "Theory of vision". Rundvisningen afsluttes med en solopgang ved klippen Hanging Rock, hvor Berkeley efter sigende har udtænkt flere af sine teorier.

- Interview med avatar Gunhild Soderstrom (machinima)
Bag avataren Gunhild Soderstrom gemmer sig lektor i filosofi Cynthia Grund fra SDU, som avataren Inga Miles alias Inger-Marie Christensen i anden optagelse har interviewet i Second Life. Det er blevet til en diskussion om læringspotentialet i virtuelle verdner og om Cynthias konkrete Second Life projekt Percipitopia, der er et eksperiment med 3D mediering af museumsundervisning.

Simon Heilesen: Rum, rammer og biblioteker i den virtuelle verden
Med udgangspunkt i en kort introduktion til hvordan rum og rammer gestaltes i den virtuelle 3D verden Second Life undersøger denne artikel, på hvilke måder rum og rammesætning anvendes og opleves i en faglig sammenhæng. Som eksempel anvendes det danske biblioteksprojekt i Second Life, Info Island DK.

Ylva Lindberg: Verklig fiktion om virtuell verklighet - Litteraturundervisningens utmanin

Följande text utgår från frågorna varför och hur humaniora ska integrera ny teknik. I detta fall belyses mer specifikt hur svenskämnet och litteraturundervisningen kan anknyta till den teknologi som virtuella tredimensionella världar via internet uppvisar.

Line Zimmer Rasmussen, Linda Hauschildt Nielsen: CaseConnexion - udvikling af et virtuelt læringsmiljø til sygeplejestuderende
Du møder ind i dagvagt og efter at have læst patientjournalen, går du ind på patientstuen. Foran dig i hospitalssengen ligger 82-årige Fru Andersen, som har brug for din hjælp til at blive vasket - men pludselig ringer æggeuret, og du er nødt til at slukke for hospitalet og styrte ud i køkkenet for at hente lasagnen ud af ovnen, inden den brænder på.

Lillian Wiese: De virtuelle verdeners læringspotentiale - En analyse af Second Lifes egnethed som læringsplatform for et virtuelt læringsmiljø
Artiklen er en analyse af Second Lifes egnethed som platform for udvikling af et 3D-online læringsmiljø, der er inspireret af ideerne bag edutainment og pervasive learning.

Læs hele artiklen på LOM nr. 3: Læringspotentialet i virtuelle verdener

Billed og via Mariis Mills exploring 3D PBBL

Copyright © 2008 - 2018 Mirror World.
Alle rettigheder reserveret.
Nyheder om virtuelle verdener, virtual worlds og second life. Virtual reality og Sansar.
Siden er uafhængig og er ikke tilsluttet et firma eller organisation.