Virtuelle verdener i 2008 og 2009

Man kan undre sig over hvorfor Google Lively lukkede. Man skulle tro at hvis nogen kunne holde en virtuel verden gående, så var det et firma med med Googles ekspertise, infrastruktur og økonomiske ballast.

Google Live var et eksperiment!Update kl. 23:15: Lively login var tilgængelig tidligere i dag, men nu er der lukket med teksten:
"The experiment ended December 31, 2008." (klik på billede taget 1 Jan. 2009).
Eksperiment?! Sådan blev det så vidt jeg husker ikke lanceret.

Google Lively havde alt
Lively havde ellers alt det kritikkerne af Second Life, mente en virtuel verden skulle have, for at overleve.
Simpel brugerflade, kørte i browseren, indhold lavet a professionelle (i stedet for af brugerne/amatører), afgrænsede rum (i stedet for en verden) og ingen stor download, med efterfølgene installation (de fleste lod sig narre af den der).
Og alligevel sank Lively hurtigere end en sten i vand. Som en af de mest kortlivet kommercielle virtuelle verdener nogensinde, blev Lively lukket inden der var gået 6 måneder.

Der er spekuleret i mange grunde, lige fra at virtuelle verdener kan være en reel trussel til Googles nuværende forretningsmodel, til at de var ærlige om at de i stedet ville fokusere på deres kerneprodukter.
Enkelte nyhedssider mener at Lively vil genopstå i en eller anden form, eller at Google endda senere opkøber en virtuel verden. Men det er spekulationer.
Reelt tilbød Lively ikke noget nyt, der ikke allerede var på markedet. Nårh jo, varemærket bag.
(Update: Se længere nede i artiklen om "NewLively")

Klap hesten...og tilbage til overskriften
Hvad skete inden for virtuelle verdener i 2008 og hvad kommer der til at ske i 2009?

venturebeat.com skriver at der i 2008 er skudt mere end 500 millioner US$ i 59 spil og virtuelle verdener, som man kan se i deres artikel.

Prøv at løb listen igennem, og se hvilken type der er kasted flest penge efter: online virtuelle sociale verdener.

50 på 6 minutter
Denne video fra August 2008 viser over 50 virtuelle verdener på 6 minutter, feks.:
Second Life, HiPiHi, Kaneva, Twinity, ActiveWorlds, LagunaBeach vMTV. There.com, Habbo, Google Lively, FootballSuperstars, Weblin, AmazingWorlds, CyWorld, Whyville, Gaia Online, RocketOn, Club Penguin, YoVille, Webkinz, BarbieGirls, Prototerra, IMVU, Spore, vSide, Tale in the Desert, SpineWorld, Stardoll, The Manor, There.com, ExitReality, Vastpark, Qwaq, PS3Home, GoSupermodel, Grockit, Croquet, Metaplace, Coke Studios, Dreamville, Dubit, Mokitown, Moove, Muse, Sony PS3 home, The Palace, Playdo, Sora City, Voodoo Chat, TowerChat, Traveler, Virtual Ibiza:
Vidoen Metaverse-tour 2008: dette er ikke et spil.

Videoen, der er lavet af Gary Hazlitt (aka Gary Hayes), director of the Australian Laboratory for Advanced Media Production (LAMP), giver sit syn på hvad der sket i 2008, og hvad der kommer i 2009:
What happened and what's coming in virtual worlds

Gary Hayes: "Second Life kan ikke være alt for alle avatare - så næsten 70 andre virtuelle verdener er dukket op på radaren. Mange fokusret på niche interesser eller eller et brand."
Fedt! Endnu flere passwords og logins, dem kan man heller ikke have for lidt af! Dooh Yell

Open Source OpenSimulater
Inden for Open source virtuelle verdener er der heller ikke stille, som man kan læse i den noget lange, men detailjeret artikel: OpenSimulator: The Choice for 2010

Update kl. 23:15: An afterlife for Google Lively : "NewLively".
Lively forsøges genoplivet, dog ikke af Google selv.

Tidligere artikel med liste over anbefalede virtuelle verdener

Jeg forudser at 2009 bliver et spændende år at følge udviklingen indenfor virtuelle verdener Trends i 2009 der berører Second Life. Laughing

Copyright © 2008 - 2018 Mirror World.
Alle rettigheder reserveret.
Nyheder om virtuelle verdener, virtual worlds og second life. Virtual reality og Sansar.
Siden er uafhængig og er ikke tilsluttet et firma eller organisation.