Virtuelle verdener forklaret

pen-keditHenry R. Luce, PhD Candidate på The Fletcher School of Law & Diplomacy, har læst David Wyld's rapport med titlen: "Government in 3D: How Public Leaders Can Draw on Virtual Worlds".

Henry Luce har været flink at fremhæve nogle korte uddrag fra rapporten, lige fra terroisme, hvidvasking af penge, spilverdener ramt af epidemi til mediernes rolle i virtuelle verdener.

Jeg nøjes med at kommentere et uddrag af uddragene.
De utålmodige kan finde links nederst.

  • "Just as the radio gave way to the more immersive experience of television, today's flat, single-user websites will morph into more interactive, immersive multiple-user experiences."

Denne trend er allerede godt i gang, hvor mange websites giver brugerne adgang til blogge og kommentere. De første spæde forsøg (feks. weblin.com og Second Life) med at bringe avatare mellem 3D virtuelle verdener og 2D websider er allerede i gang.

  • "There is a growing belief that virtual worlds may well replace the web browser as the way we interface with the Internet. The web allows you to call up information but the virtual environment allows you to experience and visualize data."

Det ville være rart hvis det blev en realitet, men ligger lidt ude i fremtiden. Ingen webbrowser egner sig på nuværende tidspunkt til ægte 3D, og ingen virtuel verden kan pt. tilbyde en helt gnidningsfri visning af af 2D web (flere er dog tæt på, men ikke mainstream).

  • "There will be a market need for helping people manage their digital identities."

Flere virksomheder har solgt denne ydelse gennem flere år, men det fik formentligt først offentlighedens opmærksomhed her hjemme, da det kom frem at IT Factorys direktør, Stein Bagger, havde betalt et firma for at forbedre hans image på internettet.

  • "One of the distinct challenges for organizations operating in virtual-world environments will be to make their interface and content available on mobile devices."

I hvertfald tilbyde 2 metoder til at komme i kontakt med den virtuelle verden. En fuld 3D version, og en slankere metode som mobile enheder kan håndterer.

  • "There will be a need for verifiable data on virtual worlds and activity within them."

Direktøren og marketingsafdelingen, og ikke mindst brugerne selv,  vil se målelige resultater, noget der i en virtuel verden kan gøres mere præcist og billigere end den virkelige. Der er et marked specielt for dem der kan gøre det bedre en firmaerne bag de virtuelle verdener.

  • "Real-world terrorists' use of virtual worlds is a growing concern. Intelligence experts have speculated that virtual worlds will be conducive for real-world terrorist groups to recruit, organize, and even simulate possible attacks."

Com on! Den mulighed har været der siden de første brugergenerede modificeringer (MODS) kom til FPS (First person shooter) spil, og formentligt tidligere i RTS (real time strategy spil)!

  • "Crisis response training in virtual environments can provide unique learning strategies."

Voksne mennesker omkring et bord med legetøjs biler og og model huse, kontra et 3D virtuelt miljø. Flere studier har allerede vist at virtuelle miljøer får folk til at fokusere og indleve sige mere i feks. træning eller beredsskabsøvelser.

  • "An analysis published in the Harvard Business Review estimates that in-world sales of virtual goods dwarf the external trade of such items-by 20 times more."

Microbetalinger fejlede i sin tid på 2D web. Folk har bedre forståelse for at betale for virtuelle vare eller ydelser. Internettet har de jo allerede betalt en gang, via internetudbyderen, så det kan være svært at forstå man så også skal betale for at se en webside.

  • "The news media today are not just reporting on Second Life; they are reporting directly from Second Life. The Reuters news agency has embedded a reporter in-world for over three years. CNN launched a bureau in Second Life, a virtual version of it's I-Report, whereby Second Life residents routinely submit their news stories and photos of in-world news and events."

Reuter journalisten Eric Reuters (virkelige navn: Eric Krangel) forlod Second Life for nogen tid siden, men Reuters bygning er stadig i Second Life.
Som personlig bemærkning så virkede det som om at SL var et sideprojekt som Krangel fik lov til at lave af Reuters. Hans argumenter for at stoppe kan jeg slet ikke følge (jeg holder igen med at kommentere alle dem der i den forbindelse dødsdømte virtuelle verdener).
Jeg kan slet ikke nå at oversætte og vidrebringe alle de nyheder der kommer om Second Life, og andre virtuelle verdener, hver dag! Eric Krangel's journalistiske evner må i den forbindelse betegnes som mangelfulde.

  • "Machinima is a new type of computer animation (or videos) created entirely within the confines of a virtual world. The term is based on the phrase "machine cinema" and machinima videos can either capture unscripted, live action or can follow scripts and actual plots as determined by the machinima filmaker."

Folk elsker at skabe og dele, bare se de utallige websider hvor folk kan uploade og få instant respons.
Machinima har allerede en stor tilslutning, som næsten kun kan vokse. Desuden findes der allerede en del hjemmesider med virtuel mode eller tegneserie lavet ved hjælp af Second Life.

Åh, du ville have linket til Virtual Worlds Explained

Direkte link til Prof. David C. Wyld's rapport:
Government in 3D: How Public Leaders Can Draw on Virtual Worlds

Copyright © 2008 - 2018 Mirror World.
Alle rettigheder reserveret.
Nyheder om virtuelle verdener, virtual worlds og second life. Virtual reality og Sansar.
Siden er uafhængig og er ikke tilsluttet et firma eller organisation.