Core developer (Kerneudvikler) om OpenSim i 2009

opensimulator_100Justin Clark-Casey, core developer i OpenSim projektet, kommer med sine forudsigelser, for hvad der måske sker i projektet i 2009.

Han understreger at dette er hans personlige gæt og afspejler ikke nødvendigvis andre core developers synspunkter.

Læs alle forudsigelserne på Guesses for OpenSim in 2009

Justin Clark-Casey: "Jeg tror det vil blive et stærkt år for OpenSim, bare ikke et stort gennembrud."

Mirror World kommentar i spredt fægtning:

Først og fremest: OpenSim er stadig på Alpha stadiet, dvs. på udviklingsstadiet måske endda i hele 2009, og betyder at det frarådes at bruge til pruduktionsbrug.

Mange der ser Open-source OpenSim som en trussel mod Second Life, glemmer hvad næsten 20 års historie med open-sorce Linux har vist.
Der kommer for mange alternativer, der forvirrer de almindelige brugere (mere længere nede).
Først da det Linux baserede Ubuntu kom i 2004 så Linux verdenen, at systemet bredte sig til til en bredere masse. Grunden til dette er et studie værd i sig selv.

Bedre alternativer bliver ikke nødvendigvis populære. Styresystemet OS2 (IBM) var meget udbredt i finanssektoren, som kræver oppetid og stabilitet, men er forlængst lagt i graven. Andelen af Linux på desktoppen eller den bærbare, som førnævnte Ubuntu, er stadig meget lille. Selv om anskaffelsesprisen er gratis, og funktionaliteten er på højde med, eller bedre end, andre styresystemer.

Brugerene foretrækker den løsning som alle andre har. Der findes mindst 20 alternativer til MSN og Skype, men hvor mange har du hørt om? Der findes et utal af billige, eller gratis, tekstbehandlings programmer, men hvor mange kender du der feks. bruger open-source programmerne AbiWord eller Open Office?.

Har du selv lyst til at vælge mellem forskellige voice systemer, hvergang du logger ind, eller teleporterer? Voice virker pt. ikke i OpenSim. Når Voice funktionen bliver implementeret, så skal brugeren muligvis installere endnu et program. Enten i form af en kompatibel viewer, eller VOIP program, der understøtter den valgte protokol.

Teleportforvirring
I princippet vil man kunne teleporterer mellem offentlige, halv offentlige og private grids, med forvirring til følge for den almindelige bruger, når de skal informeres om hvilken type OpenSim de nu er på vej til at besøge, server version og modul oplysninger og evt. Terms of service (TOS) eller End-User License Agreement (EULA), og evt. oprettelse af login og password hvis et område kræver det. Evt. med yderligere information om hvilket tekst eller voice chat program man nu skal bruge.
Desværre er der stadig mange afklarede spørgsmål forbundet med dette, og OpenSim udviklerne diskuterer stadig om nogle grundlæggende ting skal indarbejdes i projektet, feks. virtuelle penge.

Så længe man ikke kan hoppe mellem forskellige virtuelle verdener, og medbringe sine objekter, venneliste, grupper og virtuelle penge, så er der ikke meget fordel i at bruge alternativerne.

Hvad med:

  • Ikke have de samme ting i Inventory uanset hvor du er logget ind.
  • Forvirring over at du lige pludselig ikke kan kontakte en person, der ikke er registreret i lige præcis den 3D verden du befinder dig i på et given tidspunkt.
  • Hvor mange forskellige virtuelle valutaer har du lyst til at sætte dig ind i?
  • Ingen central database for brugernavn, avatarnavn og passwords, betyder endnu flere passwords, navne som man skal holde styr på.
  • Ikke mindst: hvor mange viewere, chat eller voice programmer skal man installere for at kunne bruge de forskellige virtuelle verdener? (less is more)

Linden Lab holder et vågent øje med hvad der sker med OpenSim. De bedste tiltag vil sive over i Second Life, når muligheden er der.

OpenSim er bestemt interessant, og vil måske få begrænset udbredelse på bestemte områder, feks. blive brugt internt i større organisationer, eller tiltale mindre begrænsede grupper med fælles interesser.
Men de vil være nødt til at bruge den fælles platform der ligger tættest på som gør det muligt at få kontakt til omverdenen, som alle de andre også bruger. I det her tilfælde Second Life.
For de fleste brugere er det ovenstående underordnet, bare "connect/log in" knappen virker, og det ikke er for besværligt.

Copyright © 2008 - 2018 Mirror World.
Alle rettigheder reserveret.
Nyheder om virtuelle verdener, virtual worlds og second life. Virtual reality og Sansar.
Siden er uafhængig og er ikke tilsluttet et firma eller organisation.