OpenSim vs. Second Life! Vinderen er...

opensimulator"Hvis du er utilfreds med Second Life, så brug OpenSim i stedet" er hørt og set før.

Mange ser open-sorce projektet OpenSim (OS), som en trussel med Second Life (SL).
Ved første øjekast med god grund.
linden-lab-sllogoHvorfor betale for et stykke virtuelt land, når man bare kan køre sin egen virtuelle verden på sin egen pc!?

Eller som det allerede er sket. Nogle åbner en "me too!" (os' mig!) konkurrerende virtuel verden, baseret på OS, hvor de prøver på at overgå Linden Lab (LL) på pris og kvalitet. Enkelte af de nuværende "me too!" start-up's går endda direkte efter SL brugere.

Det virker som om Linden lab ikke havde tænkt sig rigtigt godt om, da de frigav SL programmet under open-source licensen, eller har de?

Velkommen til OpenSim
Ved at frigive kildekoden til SL vieweren som open-source, kunne alle at se under "motorhjelmen", lurer af hvordan det hele var skruet sammen, og se hvordan programmet "snakker" med LL's servere. Det gjorde det muligt at rekonstruerer serverprogrammet uden nogensinde at have set det.
Nu kan alle gratis hente, installere og køre deres egen Second Life virtuelle verden, på deres egen PC, med mere kontrol end LL sikkert nogensinde vil tilbyde almindelige brugere.
Prøv det endeligt! Opensim er under udvikling, har brug for betatestere.

Velkommen til mit private grid (hvor er min inventory?)
Når du så har hygget dig lidt alene i din egen private virtuelle verden, så skal vennerne selvfølgelig inviteres.
Efter du har fundet ud af hvordan du gør det, og guided dem på besøg, så mangler de fleste et par ting. Deres SL avatar, virtuelle penge og alle deres SL items (ting/objekter) i deres Inventory. Samme gør sig gældende når du vil besøge dine venners private OS.
For at gøre det lidt nemmere at finde hinanden kan du og vennerne, med fordel, lige læse lidt om hypergrid.

Virtuel GPS
second_life_viewerAlle de forskellige sims, grids og meteverse's, gør det vanskeligt at teleporterer rundt. Altså finde og rejse rundt.
Derfor var der brug for en fælles standard for teleportering, der så fik navnet Open Grid Protocol (OPG). Men OPG har på nuværende tidspunkt nogle begrænsninger. Bla. følger Inventory og virtuelle penge ikke med, når man hopper rundt. Linden Lab står bag OPG, og støtter seriøst udviklingen.
Hvorfor arbejder LL så målrettet på at gøre det muligt at rejse mellem SL og OS? Vil det ikke bare få brugerne til at forlade SL, og hoppe på OS?

Sikker virtuel valuta og virtuelle objekt rettigheder
Erfaringerne viser at en virtuel verden kan kun overleve hvis den tilbyder brugerne selv kan lave, og tilføje deres egne ting. Det tæller absolut med hvis man også kan sælge sine kreationer, eller ydelser.
Det kræver der er et system til at håndterer virtuelle objekters forskellige rettigheder, eller begrænsninger, som modificering, kopiering og vidresalg af objekterne. ("intellectual property protections" / rettigheder på virtuelle objekter).
Desuden et monetært sytem til håndtering af mikrobetalinger.
Når man logger ind i en OS virtuel verden, så kan det være hvem som helst der driver den, og den eventuelle virtuelle valuta der er vedtaget at være gældende i lige netop der. Som forøvrigt kunne være anderledes en det sted du lige kom fra.
Hvem kan man stole på? Er mine virtuelle penge her også i morgen, når en OS ejeren lukker og slukker for strømmen?

Har Linden lab hul i hovedet?
logo-sl-xstreet-334x60Linden lab VP Joe Miller (Joe Linden) fortalte i et Reuters interview i Juli 2008, om deres fremtidige planer:

"At identificerer de "value-added services" de kan tilbyde til det potentielle kaotiske mix af tusindvis af desperate Opensim grids" og ville kun tilføje at "Linden har nogle meget specifikke planer".
Han uddybede dog senere i interviewet: "Jeg kan forestille mig at Linden vil tilbyde økonomiske, handels eller søge-services. Nogle Opensim verdener vil måske respekterer Second Life's "intellectual property protections" og commerce (handels) funktioner."
En del af planen er lige blevet understreget af Linden Lab's opkøb af Street SL og OnRez.

Miller fortalte i samme interview om økonomiske services: "Med flere års renomme som virtuelt betalingsmiddel, kunne Linden dollar gå hen og blive standard for virtuel valuta."
OS har endnu ikke et godt system der globalt beskytter intellektuelle rettigheder, og open-source folket har en pågående heftig debat om indførelsen af et monetært system i OS.

Miller mente på det tidspunkt også: "LL kunne spille en administrativ rolle i håndteringen af teleporteringer, ikke kun mellem OS og SL verdener, men også mellem 2 ellers ikke forbundende OpenSim verdener."
En slags Kraks vejviser for virtuelle verdener om man vil.

Den virtuelle verdens Apache webserver
apache-feather Opensim bliver ofte refereret til som den virtuelle verdens Apache server. Sammenligningen er ikke helt forkert.
Apache server en en gratis open-source webserver, som faktisk driver det meste af internettet i dag. Alle kan gratis hente og installerer Apache på deres egen PC, og vise deres hjemmeside til verdenen.
At muligheden er er der, for at starte sit eget firma der tilbyder web-hosting, viser den skov af firmaer der tilbyder servicen.
Alligevel er det er stadig forsvindende lille del af de almindelige brugere, der selv hoster deres webside.
Webserveren kan hentes gratis fra apache.org, hvis nogen skulle være interesseret.
Når du har prøvet, så ved du udfordringsmæssigt, hvor OS står i forhold til SL.

Hvem skal samle trådene?
Man glemmer ofte hvor mange der arbejder på, og lever af, hele den infrastruktur som gør at man i det hele taget kan se websiden på internettet. Lige fra internetudbyderen over Google til domæne administratorerne, der gør det muligt at finde hjemmesiderne.
LL's plan kan vist ikke være mere tydelig. At blive det firma der linker OpenSim virtuelle verdener sammen, også med SL.
Linden Lab hilser helt sikkert OpenSim velkommen, de er jo selv med i udviklingen af den.

Vinderen er...i sidste ende, ALLE Second Life brugere. Også dem der bruger OpenSim.

Copyright © 2008 - 2018 Mirror World.
Alle rettigheder reserveret.
Nyheder om virtuelle verdener, virtual worlds og second life. Virtual reality og Sansar.
Siden er uafhængig og er ikke tilsluttet et firma eller organisation.