Charlottes 3 gode grunde plus 1 til

chatOpdateret 17:15 og en tilføjelse 22:33

Ude i verdenen har de store selskaber set lyset. Disney, Sony, Microsoft har forlængst indset at de må være med. IBM og Sun har være med længe, og det offentlige Sverige er aktivt involveret.
Det er selvfølgelig virtuelle verdener der her tales om.

Over 800 mio. US dollars er der investeret i virtuelle verdener i 2008, og sidste opgørelse viser der finders over 350 af dem. Omsætningen af virtuelle vare ligger på 1.5 Mia. US$.
I Second Life blev der omsat for 360 mio. US$ i 2008, brugerene imellem.
Men i Danmark og Norge ser det mere stille ud.

Derfor var jeg ikke overrasket da jeg så Charlottes blogindlæg.
Charlotte skriver: "En norsk artsfælle inden for kulturarvsverdenen sendte mig en god kommentar, [...]. Han ville gerne have " tre gode argument for at second life kan influere vårt first life på ein meinigsfull måte...".

Jeg vil mene at Charlotte er kommet med mere end 3. Men hun er en klog pige, og har samlet dem fornuftigt.

Men der et en grund mere.

Charlotte skriver: "Jeg har været til konferencer og møder i SL - og mødt personer og dermed faglige profiler, som jeg næppe ville have truffet i RL".

Den virkelige verdens begrænsninger
I den virkelige verden foregår der en masse begivenheder, som man af forskellige årsager normalt ikke har adgang til.
Selv om man skulle få kendskab til et arrangement så kan man være forhindret af det foregår et sted, der normalt ikke har offentlig adgang. Den virtuelle verden har gjort arrangementer, og møde med personer, mere tilgængelige. Ikke kun fordi det, som Charlotte også nævner, er nemmere at rejse rundt.
Ofte opfordre arrangørerne af virtuelle begivenheder ligefrem til at man deltager, også selv om man normalt ville regnes for udenforstående.

Personlig deltagelse og arrangement
Pressekonferencer er for det meste lukket for borgere der ikke kan dokumenterer at de er journalister.
Virtuelt har man mulighed for at møde og debattere med feks. Hamaz og Israelere, og høre deres version af begivenhederne. Eller stille spørgsmål til en udenlandsk politiker, som Indvielses-udsendelse fra AUC Newsroom i Second Life er et eksempel på.
I Second Life kan jeg personligt (via min avatar) snakke (voice) med manden på gaden, ledere eller toppolitikere, uden om de traditionelle nyhedsstrømme, og uden det filter en tekst chat, som et webforum eller kommentare på en hjemmeside, giver.

Det er yt at være grøntsag
tvKig på sociale netværks tjenester. Folk viser deres standpunkter ved at tilslutte sig diverse grupper, der har et budskab. Det er nemt og dejligt uforpligtende. Desværre flytter det ikke ret meget.

Uden om de traditionelle medier
Virtuelle verdener kan vende op og ned på folks tilgang til nyheder, begivenheder, politik og deres arrangement i disse, og gør det allerede for dem der deltager.
De traditionelle medier ved det.
Det er derfor de har så travlt med at dødsdømme virtuelle verdener, og svælge i ligegyldige nyheder.

Læs Charlottes 3 gode grunde til, at Second Life kan influere vores first life på en meningsfuld måde.

nyhed-avisUpdatering 17:15: Jeg nåede at offentliggøre dette inden jeg stødte på den sædvanlige tilbagevendende dødsdømmelse, denne gang i avisen Jydske Vestkysten.
De første dødsdømmelser af Second Life, jeg er stødt på, er fra 2007. Min kalender siger 2009.
80.000 samtidige online brugere er den seneste rekord, og Linden lab investere og udvider stadig, trods verdensomspændende økonomisk krise.

Nøgleordene for succes i Second Life er bla community, arrangementer og fælles oplevelser, som tidligere dækket i Virtuelle marketingskatastrofer: apati eller overmod.

Updatering 22:33: I dag bragte en ny rekord med samtidige antal online brugere

Copyright © 2008 - 2018 Mirror World.
Alle rettigheder reserveret.
Nyheder om virtuelle verdener, virtual worlds og second life. Virtual reality og Sansar.
Siden er uafhængig og er ikke tilsluttet et firma eller organisation.