Netarkivet.dk indsamler og bevarer det danske Second Life.
Den 1. juli 2005 trådte en ny pligtafleveringslov i kraft. Det betyder at Statsbiblioteket og Det Kongelige Bibliotek nu indsamler og bevarer den danske del af internettet.
Fire gange årligt høster Netarkivet.dk den danske del af internettet med et automatisk robotprogram og derimellem høstes et antal nyhedssites, det hyppigt opdateres. Virtuelle verdener er også en del af internettet men her må robotprogrammet give op og Doctor Asp blev kontaktet med henblik på at finde en metode til at bevare de danske områder af primært Second Life for fremtiden.
Rita King fortæller om et projekt kaldet "Forståelse af Islam gennem virtuelle verdener", et forskingsprojekt der foregik i Second Life
"I denne video viser Rita King det sande potentiale i virtuelle verdener - nemlig at give en ærlig udforskning af menneskeheden uden hindringen af de restriktive normer."
Hun når også lige omkring et par fordomme omkring virtuelle verdener, og nogle nye problematikker som ikke fandtes før.
Feks: Skal man bortvise folk fra en virtuel moske, hvis deres avatar har sko på?
Nu er der mulighed for at se filmen, samt stille spørgsmål til instruktøren, Steven Dhoedt, bag (Søndag d. 17 Oktober, 2010).
I de kommende årtier vil 'virtual reality' få indflydelse på stort set alle aspekter af vores liv. Virkeligheden, som vi kender den, vil ændre sig og blive delt i en fysisk og en virtuel verden.
Sådan starter "Inside the Metaverse", der er en enestående visuel tour de force ind i en virtuel verden, hvis udvikling vi kun lige har set begyndelsen af, som man kan se i traileren.
Draxtor Despres (billede) trailer: the Kansas to Cairo project
Nourhan El Zafarany studerer arkitektur og byplanlægning på Ain Shams Universitet i Cairo, Egypten og arbejdede sammen med et team af amerikanske studerende fra USC i Los Angeles udelukkende ved hjælp af den virtuelle verden Second Life til at løse designproblemer, nedbryde kulturelle kløfter og kommunikere med en følelse af at være sammen, på trods af at leve i forskellige dele af verden ....
Nourhan er 21 år, men har allerede et stærkt indtryk af hvordan virtuelle verdener kan bygge broer og hvad man udtrykker via sin avatar.
Pop Art Lab har meddelt at man nu samarbejder med Nordic Virtual Worlds Network.
Det nordiske Virtual Worlds Network (NVWN) projektet er et nordisk, tværfagligt projekt med fokus på at undersøge iværksætteri og innovation i forhold til virtuelle verdener. Projektet løber fra den 1. marts 2010 til 28 februar 2012 og har et budget på ca 6 mio. Norske Kr. Projektets primære finansiering kommer fra Nordic Innovation Center (NICe). Tilføjet link listen. Interreserede kan hoppe over på NVWN blog.